Hej Lisbeth. Jeg har et spørgsmål omkring tandfrembrud.
Min søn bliver 8 mdr her om et par dage. Han har de 4 fortænder de to øverste er brudt igennem i sidste uge og har så idag opdaget at der lige er brudt en mere igennem i undermunden.
Han plejer at være god til at tygge rugbrød osv men den sidste halvanden uge har han spyttet alt med den mindste klump i ud igen. Han vil egentlig gerne have det men det ryger ligeså hurtigt ud igen som det kom ind.. Det er super træls og aner ikke hvad jeg skal give ham at spise når han ikke kan tygge noget og samtidig er han mælkeallergiker så joghurt osv er no go. Jeg har været lidt i panik og tænkt åh nej får ham aldrig til at spise ordentligt igen, men så slog det mig lige. Kan det være pga tænderne? Kan han have gener fra det i så lang tid, og kan det virkelig gøre at han ikke kab finde ud af at spise sin mad?
Og hvis det ikke kan være det hvad kan det så være?
Ser frem til at modtage dit svar
Lisbeths svar
Hej !
Det du beskriver kan sagtens være smerter ved tandfrembrud.
Du kan købe noget på apoteket til at smøre på hans gummer for at lindre smerter. En kold bidering.
En lille isklump i et stykke gaze kan du gnide hans gummer med , det vil lindre.
Madmæssigt kan du afhjælpe ved at give ham f.eks kold grød.
Kulde lindrer. Kolde gulerødstykker han kan bide i er en god ide..
Koldt at drikke vil nok hjælpe til at få mad i sig.,
Moset avocados, moset banan, og moden pære er godt når gummerne er ømme.
Du må prøve dig lidt frem, hvad du kan få i ham af mad. rugbrød skal der nok pauseres med.
Frembrud af tænder kan give smerter i lang tid. det er oftest værst inden de bryder igennem og er helt ude, så normaliseres det.
Børn reagerer forskelligt. Nogen har meget ondt andre mindre. besværet hører op på et tidspunkt. ringe trøst det ved jeg.
Fortsat held og lykke med ham.
Hav en god søndag og jeg ønsker jer et godt nyt år.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld