Hej Lisbeth
Jeg har en lille dreng som er i fuld gang med selvstændighedsalderen. Hans far og jeg har efterhånden fundet måder at "styre" hans små tantrums uden at hæve stemmer, råbe eller andet negativt. Dog er der stadig et sted hvor vi har det meget svært. Hans far kan SLET ikke få ham til at sove til middag! Han dimser og fjoller og efter et kvarters tid må far give op. Jeg får ham til at sove i 8 ud af 10 tilfælde, men men...jeg ved ikke hvorfor, men netop i søvnsituationer er jeg selv meget følsom og har nemt ved at blive irriteret og vred. Så det er ofte således her det foregår : vi lægger os ind med sovebamser og sut (vi samsover, så det er en stor seng), han får lov at mosle i 5 min, derefter begynder jeg at sige shyy..stop, stop nu, du skal sove..med alm stemme. Han bliver ved...jeg begynder at sige tingere hårdere og højere! Han bliver ved med at mosle med bamser, dyne osv. Så bliver jeg vred efter cirka 15min og tager bamse og dyne og sut fra ham, han hyler..ligger i 2min og får det hele igen, hvorefter han langsomt falder til ro og sidenhen i søvn. Så alt i alt cirka 30-35min. Han sover en time til halvanden! Skal lige siges at der er ingen problemer om aftenen! Og han har klart brug for luren, for sover han ikke er han småsur og gaber højlydt hele eftermiddagen! Hvad er det jeg gør forkert? På forhånd tak
Lisbeths svar
Hej !
Det lyder som noget anspændt sovesituation i er havnet i.
Du gør ikke decideret noget forkert, jeg tror blot du skal justere nogle ting, når du putter ham.
Det lyder som om du er frustreret over. det er dig .der skal putte og allerede der er du irriteret. Derfor skal der ikke meget til førend grænsen for din tålmodighed er nået.
Mit forslag er . han skal ikke mosle rundt i 5 minutter. han skal lægges med bamse dyne og hvad i ellers gør. En tung kærlig hånd på brystet .Du skal være rolig og signalere til ham. Nu skal der soves og du falder trygt og hurtigt i søvn . Du skal lade ham beholde sine ting
Dine schyy lyde er fine. Du kan også sige. Alt er godt du skal sove , brug en kærlig messende stemme. bevar din ro, og hvil dig mens du ligger sammen med ham.
Det kan være det tager nogle dage med brok inden han mærker at det er dejligt at falde i søvn med en rolig kærlig mor ved sin side..
I kan også overveje om far skal anvende sin kærlige tålmodighed. i stedet for dig
Jo mere ro, tro på det lykkes og kærlighed I viser. Jo tryggere bliver han og overgiver sig til søvnen.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat.
Hav en god søndag og jeg ønsker jer et godt nyt år.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk