Hej Lisbeth
Jeg har en prinsesse på 6 1/2 måned gammel . Hun blev ammet til hun blev 5 måneder og ville ikke tage imod brystet efter der blev konstateret astma bronkitis. Hun tog flot imod grød, og efter 6 måneders alderen også flot imod vores egen mad. Mennn vi har et problem med at hun ikke kan lide MME . Vi har prøvet med nan 1 og 2, allomin, hipp MME og babymælk fra Arla . Vi har prøvet en hel del men hun gider simpelthen ikke. Hun vil godt drikke babymælk fra Arla, dog gennemsnitligt 100-250 ml i DØGNET
det er virkelig lidt og jeg ved virkelig ik hvad jeg skal gøre . Jeg blander det i hendes grød og om natten kan jeg måske få 50 ml i hende . Jeg har snakket med sygeplejerskerne og sundhedsplejerskerne på hospitalet og de siger at jeg måske kunne give hende mere mad som hun kan få kalk af . Hun får hverdag pasta med broccoli . Hun får os natural yoghurt blandet most banan eller andet frugt i . Det vil hun også spise . Her for det sidste stykke tid vil hun heller ik rigtig spise noget udover flydende mad såsom yoghurt .
det sidste stykke tid "knækker, klikker" hun med sine ben dvs. Det er som om de går af led fra knæ til ankel. At hun ligesom skubber skinnebenet ud og ind igen hvor klik lyden kan mærkes og høres når man sidder ved siden af hende .
Jeg ved godt jeg er lidt for sjusket med alle de bekymringer jeg har . Vi er henvist på hospitalet og venter på brev.
Så kort :. Lina drikker ikke nok mælk, og er begyndt og tappe med at spise som før. Og hvad skyldes hendes klikkende ben? Manglende kalk ? Hvis hun har en god dag kan hun sove længe om natten dvs sove til kl 10 uden at stå op pånær hun vågner knap to gange hvor hun føles sulten men så er det bare slurk hun tager og vil sove videre
hendes mad rutine lyder således :
Kl 9-10 får hun grød og sover til middagslur omkring kl 12-12.30
Kl 14.30-15 får hun en potion yoghurt eller pasta med broccoli
Sover 16.30-17.30 og får det vi får til aftensmad kl 18.00-19.00
Før jeg giver mad prøver jeg og give MME for at se om hun måske vil drikke lidt men nej måske er det to tår.
Og kl 21 tiden får hun igen noget aftensgrød . Og i den tid hun sover får hun omkring 60-70ml mælk i sig og det er med tving
Hvad skal jeg dog gøre
Siden hun var 4,5 måned og indtil nu har hun knap taget 400gr på og hun vejer 8,9 nu..
Hilsen den bekymrende mor
Lisbeths svar
Hej !
Jeg forstår din bekymring omkring hendes manglende lyst til MME. Hun har stagneret på sin vækstkurve og du oplever hun klikker i leddene.
Jeg vil foreslå dig både at kontakte din sundhedsplejerske og egen læge i morgen m.h.p hurtigere hjælp til jer.
Hun skal øge sin vægt for at trives bedst muligt og dertil skal du have en kvalificeret hjælp .Det er ikke kun Calcium hun skal have, hun skal også have flere kalorier .Hun får vel sine D vitaminer ?
Jeg er ikke helt sikker på jeg læser hendes dagsrytme rigtigt.
Du skriver grød mellem 9 og 10, Hun får vel et måltid inden du lægger hende til middagslur?
Det samme om eftermiddagen. Hun får vel eftermiddagsmad inden lur?
En ide kan være at stå op ved 8 tiden. Give grød til morgenmad. God leg på gulvet så hun får appetit til måltidet inden middagssøvnen.
Det samme om eftermiddagen. Jo mere aktiv jo bedre appetit.
Har du forsøgt at give hende sødmælk i kop, det kan være hun drikker det .
Rigtig meget held og lykke med hende. Håber du hurtigt får den hjælp du har brug for.
Hav en god søndag og ønsker et godt nyt år
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld