Dobbelt trodsalder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.180 visninger
11 svar
10 synes godt om
28. december 2014

Anonym trådstarter

Skråstreg selvstændighedsalder. Vi har pseudotvillinger, og det har mange fordele, men også mange ulemper. Det her skal ikke blive en debat om, om det ene er bedre end det andet, for det er overhovedet ikke pointen! Derfor vil jeg også frabede mig kommentarer som "Se, det avr derfor vi ikke fik dem tæt". Tak! Jeg synes begge måder at gøre det på er lige gode, kommer an på hvem man er som mennesker og familie.

ANYWAY! Nu er de hhv. lidt over 3 og 1,5 år gamle. Og den lille er nu begyndt at komme i trodsalderen. Den store er det selvfølgelig full-on, og PYHA det er pisse hårdt lige nu! Især fordi det er ferie og de begge er hjemme. Jeg synes ikke vi har andet end konflikter dagen lang. Den lille er jordens største pilfinger, og mange af de ting han piller ved, kan vi ikke fjerne (fx pause-knappen på opvaskemaskinen,  væggen der er koblet til en lavtsiddende stikkontakt, fordi vi pt. ikke kan sætte loftslamper op, køleskabet som åbenbart er sjovt at åbne/lukke) osv. Derfor sker det jo 1000 gange om dagen, at vi må sige nej. Vi prøver selvfølgelig at aflede i stedet, give positiv opmærksomhed, men han er bare sådan en fræk lille bisse Han VED godt, at han ikke må, men forstår self. ikke fuldstændigt det med handling/konsekvens endnu. Han synes det er sjovt, når vi siger fra (tal om provokerende!), men hvis vi fjerner ham, får han et af de berygtede hys-anfald. Dertil kommer at han lige nu er inde i en mega voldsom morsyg fase, og uanset hvad jeg gør, og hvad far gør, er det KUN mig der dur.

Den store er generelt bare en hidsigprop. Hun får hysterisk sammenbrud af  alt lige nu. Det kan være, at lillebror spiser "for hurtigt" i hendes øjne, at jeg lukker døren for hurtigt osv. You get the picture. SÅ hele dagen går også bare på at skulle rumme hendes følelser, men på samme tid være nødt til at sige fra, fordi det selvfølgelig ikke er hende der skal bestemme, i hvilket tempo lillebror spiser sin mad. I tilgift hertil er hun OGSÅ mega morsyg, så når den ene af dem er hos mig, bliver den anden hys, og omvendt, og de vil naturligvis ikke dele.

Vi går også op i at give dem begge alenetid med os hver for sig og den slags, det har bare ingen effekt.

Fortæl mig lige, hvordan kommer vi alle 4 helskindede gennem denne fase? Lige nu synes jeg ærlig talt overhovedet ikke det er hyggeligt at have juleferie med dem  Og vi gør ellers alt hvad vi kan for at skabe en positiv atmosfære og aktiviteter der rummer deres behov (dvs. der skal helst ikke ske for meget lige pt.).

Jeg må hellere understrege, at vi forstår og respekterer deres følelser og forstår, at det er en udvikling de skal igennem. Det er bare hårdt for os alle, så søger hvordan vi kommer igennem det på en måde, der fungerer godt for alle parter. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2014

Skouboe

Vi har også 1½ år mellem vores og den eneste løsning jeg har fundet er at tælle til 7000 og så tage hjemmefra indimellem. På den måde er de NØDT til at søge deres far. 

Har du ikke brug for en dejlig lang tur ud og handle i morgen ALENE?

Anmeld

28. december 2014

Mettefpigen

Årh gud... Sådan en fase er bassen også igennem... For søren han lærer meget i bh som han startede i i august.... 

Puhaa vi har også mange konflikter om dagen... Må indrømme at jeg glæder mig lidt til han skal ned til sin far i morgen... Et par dage uden skrig og skrål.... 

Anmeld

28. december 2014

TNBC

Anonym skriver:

Skråstreg selvstændighedsalder. Vi har pseudotvillinger, og det har mange fordele, men også mange ulemper. Det her skal ikke blive en debat om, om det ene er bedre end det andet, for det er overhovedet ikke pointen! Derfor vil jeg også frabede mig kommentarer som "Se, det avr derfor vi ikke fik dem tæt". Tak! Jeg synes begge måder at gøre det på er lige gode, kommer an på hvem man er som mennesker og familie.

ANYWAY! Nu er de hhv. lidt over 3 og 1,5 år gamle. Og den lille er nu begyndt at komme i trodsalderen. Den store er det selvfølgelig full-on, og PYHA det er pisse hårdt lige nu! Især fordi det er ferie og de begge er hjemme. Jeg synes ikke vi har andet end konflikter dagen lang. Den lille er jordens største pilfinger, og mange af de ting han piller ved, kan vi ikke fjerne (fx pause-knappen på opvaskemaskinen,  væggen der er koblet til en lavtsiddende stikkontakt, fordi vi pt. ikke kan sætte loftslamper op, køleskabet som åbenbart er sjovt at åbne/lukke) osv. Derfor sker det jo 1000 gange om dagen, at vi må sige nej. Vi prøver selvfølgelig at aflede i stedet, give positiv opmærksomhed, men han er bare sådan en fræk lille bisse Han VED godt, at han ikke må, men forstår self. ikke fuldstændigt det med handling/konsekvens endnu. Han synes det er sjovt, når vi siger fra (tal om provokerende!), men hvis vi fjerner ham, får han et af de berygtede hys-anfald. Dertil kommer at han lige nu er inde i en mega voldsom morsyg fase, og uanset hvad jeg gør, og hvad far gør, er det KUN mig der dur.

Den store er generelt bare en hidsigprop. Hun får hysterisk sammenbrud af  alt lige nu. Det kan være, at lillebror spiser "for hurtigt" i hendes øjne, at jeg lukker døren for hurtigt osv. You get the picture. SÅ hele dagen går også bare på at skulle rumme hendes følelser, men på samme tid være nødt til at sige fra, fordi det selvfølgelig ikke er hende der skal bestemme, i hvilket tempo lillebror spiser sin mad. I tilgift hertil er hun OGSÅ mega morsyg, så når den ene af dem er hos mig, bliver den anden hys, og omvendt, og de vil naturligvis ikke dele.

Vi går også op i at give dem begge alenetid med os hver for sig og den slags, det har bare ingen effekt.

Fortæl mig lige, hvordan kommer vi alle 4 helskindede gennem denne fase? Lige nu synes jeg ærlig talt overhovedet ikke det er hyggeligt at have juleferie med dem  Og vi gør ellers alt hvad vi kan for at skabe en positiv atmosfære og aktiviteter der rummer deres behov (dvs. der skal helst ikke ske for meget lige pt.).

Jeg må hellere understrege, at vi forstår og respekterer deres følelser og forstår, at det er en udvikling de skal igennem. Det er bare hårdt for os alle, så søger hvordan vi kommer igennem det på en måde, der fungerer godt for alle parter. 

Hvad gør I når I fortæller at det er forkert?

Her bruger vi time-out, han forstår ikke totalt hvad der sker, men vi sætter ham ned, fortæller ham hvorfor han siger, at man ikke må slå, bide.. og så kan han skabe sig, og hvis han rejser sig, så bliver han sat til bage. Han bliver sur, men til sidst kan man spørge ham og han er en sød dreng igen/eller om han er færdig. Så slapper han af, og man får et kys(Han kan ikke sige undskyld endnu)

Og det er blevet meget bedre, altså han piller også ved alt, men der siger vi bare ikke røre(men lillesøster på 10måneder er os omkring alt) Men han er endda begyndt at sige ah ah(på engelsk.. som nej det må du ikke) til sin lillesøster, så han er ved at fatte det.

Men de skal vide at man mener det.

Det med at hun har problemer med hvad i gør, hvordan I gør, synes jeg ikke lyder som om det er fordi hun er for at være trodsig, men fordi det er et problem for hende.

Men som man siger, det er en alder man skal igennem.

Anmeld

29. december 2014

Chevro

Anonym skriver:

Uha, har kun én på 2 1/2!  Og det er nok lige pt! Shit jeg kender det alt for godt!!

så må der ex. ikke stå en gryde på bordskåneren, og det skal der ligesom! Så får man en flip over det  haha.. Jeg bliver også tosset nogle dage!  

Og sove vil man heller ikke - osv. 

Stor respekt for jer som har børn så tæt på hinanden  Kan nemt se fordelene ved det! Og må være fantastisk på mange områder - men uha ja - når de lige skal prøve af, så er det dobbelt så hårdt!! 

Men synes det er svært hvor grænsen går med at acceptere deres til tider sære adfærd 

Anmeld

29. december 2014

Skouboe

Chevro skriver:

Uha, har kun én på 2 1/2!  Og det er nok lige pt! Shit jeg kender det alt for godt!!

så må der ex. ikke stå en gryde på bordskåneren, og det skal der ligesom! Så får man en flip over det  haha.. Jeg bliver også tosset nogle dage!  

Og sove vil man heller ikke - osv. 

Stor respekt for jer som har børn så tæt på hinanden  Kan nemt se fordelene ved det! Og må være fantastisk på mange områder - men uha ja - når de lige skal prøve af, så er det dobbelt så hårdt!! 

Men synes det er svært hvor grænsen går med at acceptere deres til tider sære adfærd 

Haha - det minder mig om sidste år i sommerferien hvor vores yngste flippede totalt hvis der ikke var præcis 8 minutter til der hvor vi skulle hen, når hun spurgte...

Vi lærte hurtigt bare at blive ved med at sige 8 minutter, uanset hvor langt der var...

Anmeld

29. december 2014

Karina84

Havde egentlig skrevet en masse, men jeg vil bare sige at jeg forstår dig. Det er HÅRDT, og jeg trænger også til en pause!! En pause som jeg får i dag, når jeg skal på hyggeshopping med svigermor.

STORT kram 

Anmeld

29. december 2014

MT86

Anonym skriver:

Jeg kender det om nogen kun alt for godt! Mine er 3 og 4 ( et år og 10 dage imellem)

de kører på højtryk konstant, den store svare igen med ord lært i børnehaven.. 

Den lille har selektiv hørelse! Hun gider bare ikke hører hvad vi siger!

Her i ferien har det bare været slemt!!! De savner simpelhen børnehaven og vennerne!! Vi aktivere dem selvfølgelig, men det et jo slet ikke det samme som i børnehaven! 

Anmeld

29. december 2014

Meyer

Profilbillede for Meyer

Jeg har 15 mdr mellem de to første og 26 fra nr 2 til nr 3. Resultat tre trosalder i træk. Vi kom levene igennem ved at køre konsekvens, Jeg var meget alene med ungerne og kunne man ikke høre måtte man en tur på værelset. Ligesom flip over forkert kop eller ligende fik ingen opmærksomhed. Desuden har vores nr. 2 behov for faste rammer og meget tydelige voksne. Vi spørger kun vores børn hvis vi vil have et svar. 

Og at handle alene er terapi for sjælen

Anmeld

29. december 2014

Clisolka

Shiiiiiiit jeg kunne også have skrevet det indlæg! Forskellen er dog blot at min ældste er 4 og meget gerne vil bestemme over mig, hendes far og hendes lillebror på 15 mrd  Det er nogle rigtig lange dage lige pt. 

Haha jeg var seriøst ved at gå hjemmefra i trods tidligere! Jeg skulle have dem begge med ud i sneen, for jeg var alene hjemme med dem. Et eller andet skulle der ske. Den lille skreg fordi han absolut ikke gider have tøj på og gør ALT for at undslippe puslebordet - den store står og skriger fordi jeg ikke blev alt for hurtigt færdig med lillebror, OG fordi hun absolut er i en fase, hvor hun ikke selv kan finde ud af at tage sin flyverdragt på længere 

Da jeg så endelig bliver færdig med hende, så sidder lillebror og skriger i barnevognen fordi han ikke kunne se mig - men mor skulle jo også lige have tøj på til at komme ud i snevejret  Den der morfase med den lille... Jesus... De sidste par dage har han hængt på mig eller til nøds hans far  Når han sidder hos mig, så vil den store selvfølgelig også (og omvendt), hun hugger hans legetøj osv. osv. Jeg tror jeg fik talt til 6000 et par gange lige den episode  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.