trilvselifamilien.dkHej Linda.
et hurtigt spørgsmål.
Jeg er mor til to piger en på 5 år
Og en på snart to mdr.
mit spørgsmål til dig.
er at jeg føler mig virkelig prasset af
både min kæreste og min mor,
de kan ikke forstå at jeg ikke har
lyst til at lade min datter på to mdr.
Passes af dem over længere tid af gangen.
Har sagt flere gange, at jeg ikke føler
mig parret til det endnu,
men de bliver virkelig sure/skuffet på mig
værd gang og når jeg skriver værd gang,
er det fordi at det virkelig tit det kommer
på bane.
jeg vil hører dig om det er mig der
er forkert på den?
mvh. Mette
Lindas svar
Kære Mette. Jeg synes aldrig man bør presse nogen til noget de ikke kan stå inde for, med mindre der er tale om helt urimelige forhold – hvilket jeg ingen forudsætninger har for at kunne vurdere i denne sammenhæng. Jeg kender ikke fars synspunkt, din mors synspunkt eller har tilstrækkelige oplysninger fra dig til at kunne dømme hvad der er forkert og rigtigt i denne sag.
Som udgangspunkt ved du, hvad der er godt for din datter, og derfor har jeg ikke så meget brug for at kommentere på, hvor meget og hvor længe et lille nyfødt barn må være væk fra sin mor. Det vil jeg gerne skrive mere om, hvis jeg får flere oplysninger.
Der er selvfølgelig lige den ting, som du sikkert allerede ved, at både mor og far skal være ligeværdige i relationen til barnet. Far kan gøre og være det samme for sit barn, som mor kan, bort set fra at amme.
Men det der virkelig slår mig, i det du skriver er HVORFOR. Hvorfor er det så vigtigt for din kæreste og din mor, at de skal passe barnet? (Og hvad betyder det for dem og for dig at de skal ”passe hende”?) Hvad er det, der gør det så vigtigt, at de skal presse dig gang på gang og hver gang blive vrede på dig?
Det kan du bedre svare på end jeg, men jeg har nogle tanker, du kan overveje:
• Måske din kæreste oplever ikke at få lov til at være nok far for jeres barn og det er grunden til at han presser dig.
• Måske din kæreste og mor har følt en for stærk og usund binding mellem dig og din første datter og forsøger at undgå det samme med nummer 2.
• Måske de oplever det som om du er for presset og rent faktisk forsøger at aflaste dig og måske, kun måske, kan se det tydeligere end du selv kan.
• Måske I snakker forbi hinanden. Måske de taler om nogle få timer, så du kan nå noget andet og måske lege lidt ekstra med din ældste datter. Og måske du hører det, som om de taler om en weekend væk fra dig. Dette har du ikke tydeliggjort her i dit brev, og jeg kan derfor ikke kommentere på, hvordan det vil påvirke din datter at være væk fra dig fordi det afhænger af tidsmængden, tidspunktet, relationen til den der passer og dine tanker om fraværet.
Uanset hvad, synes jeg du skal tage dig en seriøs snak med din kæreste og mor om, HVORFOR det er så vigtigt, at de passer. De har selvfølgelig et positivt formål med at foreslå det, selvom det kan virke ubehageligt for dig. Prøv at lytte efter de gode intentioner og vis dem at du lytter. Måske det i sig selv kan løse problemet.
Du er velkommen til at svare tilbage her igen.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver i Trivselifamilien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk