Hej Lisbeth. Jeg har to spørgsmål som keg håber du kan svare på. Det første handler om samsovning.
Min søn er 7 mdr gammel og har indtil for et par uger siden altid sovet i egen seng inde ved os. For 2 mdr siden begyndte han på at vågne hele natten igennem. Altså over 30 gange, det var helt ulideligt. Vi stod virkelig fast i starten, og tænkte at det nok bare var en fase, mel det blev værre og værre. Jeg tog ham over i sengen til mig, og siden da er det gået meget bedre. Han vågner op til 5 gange om natten, så det er jo en klar forbedring. Hvad tænker du om samsovning? Er det sundt? Forsvarligt? Han ligger ind mod væggen og med egen dyne, i min arm. (Han har fået tjekket ørerne de er fine sp det er ikke derfor han ikke ville sove)
Min andet spørgsmål handler om at trille fra mave til ryg og omvendt. Min søn triller ikke fra mave til ryg. Slet ikke. Han triller dog fra ryg til mave, men kun mod venstre side. Han har været til kiropraktor flere gange og der er ikke mere at komme efter så det er ikke derfor. Hvor vigtigt er det at de lærer at trille? Han kommer op i kravlestilling og er tæt på at kravle. Han rejser sig også op af ting fra siddende stilling, og kan gå med noget at holde i, sidder stabilt selv. Så på andre punkter er han jo ganske fint med. Tænker om det at han ikke kan trille, kan påvirke hans evne til at foretage stillingsskift? Altså fra liggende til siddende, liggende til stående osv?
På forhånd tak, og god jul!
Lisbeths svar
Hej
Han har nok en periode lige nu hvor han har brug for at mærke jer.
Hvis I kan sove er det fint. Han er god til at fortælle hvad han har brug for .Det er sundt når han får opfyldt sit behov. Han er 7 måneder og det er fint at han sover med jer. Forhåbentlig får du også sovet ?
Han lyder som et aktivt barn der allerede er oppe i kravlestilling og rejser sig.
Han triller fra ryg til mave og det er fint. Når han ligger på maven og støtter på sine underarme, træner han : tage fra når han sidder. Det er stærke arme han skal bruge til at tage fra, når han sidder og når han kravler.
Om han triller rundt af sig selv tror jeg ikke er det vigtigste. Du kan hjælpe ham og skifte trilleside og se om ikke det kommer. Gør det til en leg med sang og musik.
Det er rigtig godt at træne ham nede på gulvet med arme og ben i leg.
Fortsat held og lykke med ham.
Rigtig glædelig Jul.
Varme hilsner
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld