Hej Linda
Jeg faldt over en af dem der spørger ind til angående rejse uden barn og bliv faktisk bange over hvordan et barn Tar det hvis moren er væk i lang tid. Og må indrømme at det skræmte mig meget.
Jeg er en kvinde der næsten lige fået sit første barn som er 4 måneder og 2 uger gammel. Min mand og jeg snakkede lidt om ( skal lige siges vi har hverken aftalt noget eller noget overhovedet Kun rent snak) om at når vores barn bliver ca 6 måneder det vil sige til feb. Så kunne det være hyggeligt at tag ud og spise og i biffen mens vores barn bliver passet af farmor.
Og det drejer sig om ca 3-4 timer højst.
Stod det til mig så har jeg det lidt stramt med det hvis det bliver til noget
men på den anden side er det jo godt nok at pleje vores forhold.
Er jeg en dårlig mor fordi jeg tænker sådan???
På forhånd tak hilsen moren
Lindas svar
Kære Moren
Jeg kan ingen problemer se i at dit barn skal passes nogle timer, mens du og din mand er i biografen og ude og spise... tværtimod. (Jeg ville dog i de fleste tilfælde vente med en overnatning uden mor og far, indtil det er ca 1 år).
En god mor skal både kunne tage sig af sig selv, sit barn og sit parforhold... Det er gennem morens egen trivsel, at hun kan være en glad og ubekymret mor, der kan være fuldt til stede, i relationen med sit barn.
Vær ikke bekymret for tidsrummet. Det indlæg jeg skrev, handlede om 10 dages ferie væk fra et 13 måneders barn, hvilket er af en HELT anden kaliber!
Næsten tværtimod: Med tiden skal vi mødre lære at slippe vores barn lidt hen ad vejen... At klippe navlestrengen over er noget, vi skal gøre ganske gradvist - men meget bevidst. Børn har godt af at have andre i livet end mor og far, det kan holde af og lære af.
Fx skal barnet sandsynligvis også i institution/dagpleje på et tidspunkt, og til den tid bliver det først rigtigt svært (både for barn og for mor), hvis det aldrig har fået lov at blive passet af andre end sine forældre.
Der er nogle FÅ børn, der har brug for mor og far i en sådan grad, at det ikke er hensigtsmæssigt at lade det passe ude før efter lang tid... Men I så fald ville jordmoderen, sundhedsplejesken eller egen læge have set det og talt med forældrene om det, længe inden der overvejes om barnet, som alle andre børn, skal passes af andre.
Vær ved godt mod, du er helt tydeligt en omsorgsfuld mor, der absolut vil dit barn det bedste. Og det er de bedste betingelser vi kan give vores børn. Du kan endda med god samvittighed pakke lidt af din bekymringer væk... efter min mening.
Kærlig hilsen
Linda Stæhr
Familierådgiver v Trivselifamilien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk