Det er svært.
Først et kram.
Dit udgangspunkt er, at du ikke ønsker at forlade din mand. Det forstår jeg godt og det vender vi tilbage til.
Der er mange ting i din historie. Når man vælger en partner, som man syntes man passer rigtigt god med sjæleligt, som måske er ens bedste ven, som man syntes er den perfekte far/mor, så vil man gerne gå rigtigt langt for at holde fast i vedkommende, til trods for de mangler, der så ellers måtte være. Min personlige erfaring er dog, at netop sexdelen er noget der er svært at gå på kompromis med, - man vil rigtigt gerne det her menneske, men ens sexliv er så stor en del af ens personlighed, bevidst eller ubevidst, så i længden kan det blive meget svært at leve uden det man mangler. Jeg havde f.eks. en mand i næsten 10 år, der ikke accepterede at jeg er biseksuel, og dermed var der lukket for den side af mig, og det var rigtigt hårdt. Da jeg af andre grunde endte med at forlade ham, lovede jeg mig selv, at netop mit sexliv ville jeg aldrig gå på kompromis med igen. Et eller andet sted nede i dig tror jeg du har en tvivl om hvorvidt du kan leve med det du mangler de næste 50 år, eller om du ender med at vågne op en dag og fortryde at du valgte som du gjorde. Det er svært at leve med.
Den anden ting, du skriver om, er at I har mistet et barn sammen. Kondolerer.
Når vi forelsker os i et andet menneske, forelsker vi os I hvad han/hun reprænsenterer lige i det øjeblik. Måske kender vi personen gennem mange år, - men det er stadig et øjebliksbillede af det sted i livet, hvor begge parter er, der er grundlag for forelskelsen. Typisk vokser man stille og roligt sammen, udvikler sig som mennesker, af de små oplevelser og stød der fylder hverdagen. Selvom der ikke sker noget traumatisk er det ret almindeligt en dag at vågne op og føle, at det menneske man er sammen med, ikke er det man forventede han/hun ville være, og så skal man til at finde et nyt fælles niveau, hvis man kan.
Når man oplever noget traumatisk, er det næsten altid startskuddet til en voldsom personlig udvikling. Det er hverken godt eller skidt, det er bare sådan det er. Er man et par, udvikler begge parter sig, og ofte i hver sin retning. Det er ikke altid man kan overvinde det. Din mand har reageret på jeres tab ved at isolere sig, kaste sig ud i sit arbejde og få tiden til at gå. Du derimod, udviklede en side af dig selv, som du ikke er stolt af, men som du dog kontrollerede nogenlunde. Du søgte selskab, søgte det som din mand ikke kunne give dig fordi han isolerede sig, og du søgte måske også det, som du mangler at få opfyldt i jeres parforhold. Det er en normal krisereaktion, kan jeg trøste dig med, at man bliver meget søgende udadtil, måske endog er utro, det er ligeså normalt som at isolere sig.
Der er jo for så vidt ikke sket nogen skade. Din mand fandt ud af det, men tilgav dig, og I kunne bare fortsætte som hidtil. Det der er problemet er, at du fordi du udvikler dig, er blevet i tvivl om du har lyst til det. Kan du leve med dig selv, når du har lyst til en anden end din partner, kan du leve med det din partner ikke kan opfylde? Er I måske gledet fra langt fra hinanden?
Jeg ved det ikke. Jeg forstår godt du har det elendigt. Man har bare lyst til at bore hælene i jorden og slå rod, og sørge for at alting bliver som det var i 'gamle' dage, hvor an ar glad og tilfreds. Men min erfaring siger mig, at når man først har tænkt tanken om at man måske vil forlade sin partner, så er kimen ligesom sået. Og så vokser den sig større og større og fylde mere og mere, - og i hvert fald for mit vedkommende kunne jeg ikke finde tilbage ad den vej jeg var kommet af.
Jeg ved godt, der er rigtigt mange tanker, du skal tænke. Jeg håber du finde ud af hvad der er det bedste for dig og jer.