Umiddelbart er min første tanke: hun må have en grund til at hun ødelægger. Og ja måske kan I ændre adfærden, men når I så ned til kernen?
For at ændre adfærd sværger jeg til den positive tilgang, dvs. Man italesætter det man kan og ikke det man ikke kan og ikke må. For jeres datter kunne det være: jeg kan passe på mine bøger fremfor jeg må ikke ødelægge mine bøger - kan du se forskellen. Børn ønsker som udgangspunkt at opføre sig ordentligt, så man serverer succeskriterier for dem frem fiaskoen. Så kan man lave et stjernekort på fx 2 uger (ikke mere når de er så små) hvor man så giver en stjerne om dagen eller flere gange hvis det giver mening - og husk ærlighed, hellere tage en stjerne fra hende end at være uærlig.
og så kun en lille ting af gangen, vælg en max to ting og så lad det andet være - ikke forstået man ikke kommenterer hun ødelægger sine ting, men forstået som der har man ikke indsats. Og den lille ting skal være konkret alla passe på mine bøger, og være en mulig succes dvs. Ikke jeg passer på alt mit legetøj og rydder op hver dag.
med hensyn til at stå op om natten, igen jeg tænker der er noget bagved - og umiddelbart ville jeg række hånden ud og få noget hjælp hvis det er så slemt som du giver udtryk for, for din datter reagerer.
Anmeld