sne190810 skriver:
Hej :-)
Jeg kunne godt tænke mig af ren nysgerrighed, at høre nogle af de kloge kvinder herinde omkring behandling og hvordan i tror det vil foregå i et forløb udfra min historie. Hvis i da har lyst, til at give jeg bud med ;-)
Jeg er ikke ude i at skulle have børn pt. men muligvis inden for en overskuelig årrække.
Lidt forhistorie er at jeg er en ung kvinde på knap 26 år, haft PCOS siden jeg kom i puberteten og behandling med 1000 mg Methformin daglig. Methforminbehandlingen er jeg først lige startet på for nogle måneder siden i samråd med min gynækolog, da jeg havde mange gener med at være oppustet konstant og smerter derved i maven/underlivet.
Jeg har en datter fra 2010. Året jeg blev gravid med hende, havde jeg haft min menstruation 1 gang, hvilket var i februar og jeg blev gravid i november. Min gynækolog er uforstående overfor hvordan det er sket, da jeg jo grundet PCOS er har begge mine æggestokke fyldte med cyster. Jeg tænker sgi ikke selv så meget over det, og er egentlig bare glad for resultatet
Jeg har aldrig haft en normal cyklus, den er for det meste bare helt væk,og når jeg er på prævention med eventuelle hormoner har jeg en cyklus på omkring 42-62 dage.
Min kæreste er 37 år, og har en ret lav sædkvalitet. Han har tvillinger fra et tidligere forhold, som de fik hjælp til at få lavet (og de kom i 4 eller 5. forsøg, kan ikke huske præcist) Chancen for at han selv kan lave et barn uden hjælp, er omkring 1-2 %, så det er ikke nogen nyhed at vi skal i behandling hvis vi engang skal have børn. 
Hvad ville jeres bud være på, hvordan et forløb ville starte ud? Spiller min baggrund ind ift behandling, eller tager de kun højde for min kærestes historie? Og hvilken behandling ville man blive tilbudt?
Jeg har ikke rigtig så meget viden på området, men er begyndt at have lidt interesse i at hvordan det vil foregå og sådan. Nok mest så jeg kan forberede mig lidt mentalt på, hvad det er vi starter på hvis/når vi gør.
På forhånd mange tak 
Vi er godt nok i behandling i det private, så har ikke helt styr på reglerne i det offentlige. Men da I ikke har fælles børn, har I som alle andre ret til 3 forsøg på det offentliges regning til at få jeres første fælles barn (vi har et fælles barn, så vi må selv betale).
Vores problem er også min kærestes sædkvalitet, og vi er i gang med ICSI behandling, og jeg forventer, at de vil anbefale jer det samme, da mandens sædkvalitet har meget at sige for valget af metode. Så med mindre hans sædkvalitet er blevet bedre, siden han sidst blev tjekket (ved ikke om han er blevet tjekket siden hans sidste behandlingsforløb), så skal I nok forvente den behandling. Jeg tror bestemt også, at din PCO vil spille ind, også ift. hvilken type hormoner osv. du vil få (jeg har dog ikke erfaringer med PCO selv).
Hos os var det mandens sædkvalitet, der afgjorde hvilken behandling vi skulle I, og scanningerne af mig afgjorde typen af hormon og dosis, samt hvornår der skete hvad (afhængigt af æggenes udvikling).
Jeg ved, at I begge skal have en henvisning fra egen læge inden opstart. Da I er udredt (forstået på den måde, at I ved, at du har PCO og cyster på stokkene og han har dårlig sædkvalitet) tror jeg ikke I skal prøve aktivt et år, inden lægen vil give jer en henvisning, som ellers er den gængse "tommelfingerregel".
Så når I har taget beslutningen om, at I gerne vil være forældre sammen, ville jeg tage fat i egen læge og bede om en henvisning med det samme. Og herefter vil I så skulle snakke med fertilitetsafsnittet på sygehuset, og der få fastslået, hvordan I griber det hele an. Og så starter ventetiden... 
Og held og lykke, når I kommer dertil 
Jeg kender alt til det med gerne at ville forberede sig mentalt til en fremtidig situation