Opførsel på internettet - hvor går grænsen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.016 visninger
13 svar
0 synes godt om
25. august 2009

Junibæbs2013

Hejsa

Inspireret af en situation på en anden internetside vil jeg gerne høre jer om noget - måske der endda sidder nogen med forstand på, hvad der i det hele taget er juridisk i orden.

Man må selvfølgelig gerne skrive om personer i ens liv - i min verden skal dette foregå anonymt, når man vælger at debattere problemer med andre. Men jeg er blevet i tvivl; må man gerne sætte billede på af den person, som man omtaler? Især hvis det er negativ omtale?

Eller er det, som jeg opfatter det, at hænge denne person ud på internettet?

Håber I vil give jeres mening!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2009

Becks

Trutten skriver:

Hejsa

Inspireret af en situation på en anden internetside vil jeg gerne høre jer om noget - måske der endda sidder nogen med forstand på, hvad der i det hele taget er juridisk i orden.

Man må selvfølgelig gerne skrive om personer i ens liv - i min verden skal dette foregå anonymt, når man vælger at debattere problemer med andre. Men jeg er blevet i tvivl; må man gerne sætte billede på af den person, som man omtaler? Især hvis det er negativ omtale?

Jeg vil sige, at det er at haenge personen ud... Ville jeg aldrig selv goere...

Anmeld

25. august 2009

Louise mortil4

nej jeg sys ikke det er i orden at sætte billeder ind af den person man skriver om, hvad skulle grunden være at det er ok, ville du selv bryde dig om det??
Noget andet er at det kan bruges mod dig selv hvis personen ser indlæget og vælger at anmelde dig, det samme er gældene for hvis du skriver navnet på personen og det behøver ikke være hele navnet.

Anmeld

25. august 2009

Mamman

Profilbillede for Mamman
Jeg synes helt klart at det er at hænge personen ud

Anmeld

25. august 2009

Zeta

Hejsa

Det er ikke tilladt at hænge nogen positivt eller negativt ud på nettet eller i en debat med fuldt navn og billed uden pågældendes accept.

Det kaldes chikane og krænkelse af privatlivets fred.

Det kan anmeldelses til politiet, der selv om de har travlt, tager den slags anmeldelser seriøst. Der rejses også tiltale iht. straffeloven mod vedkommende, og vedkommende kan man altid finde, selv om man gemmer sig bag alle mulige mærkelige navne og emails.

Er der tale om æreskrænkelse, så er det privat påtale efter straffeloven og der vil jeg sige, det bør man ikke bruge penge og tid på.

Der er ytringsfrihed men under straffeansvar. Dvs. man må sige hvad man har lyst til, men man må ikke bryde andres rettigheder, privatliv eller andre love.

Hilsen

PS: som en lille sidebemærkning, så er der pesoner herinde, der bagtaler folk, undertegnede incl. og som sender kædebreve ud til andre brugere herinde. Det er ikk ulovligt, selv om der faktuelt er noget forkert, har en barn, og er måske barn til en mere (uafklaret p.t.) men lavt og siger mere om afsender end modtager. Men jeg afslører ikke afsender endnu, kun hvis det fortsætter!
IGNORER HAM!!!...
Altså Zeta... Han er en spade, der ikke har noget at gøre her på baby.dk
Han er single uden børn og han er her, kun fordi han syntes det er sjovt at provokere folk. Han siger ingenting, andet end at det kan tænde nogen også finder han nogen at køre på.

LAD ham ligge. Hvis vi alle sammen lader ham ligge, så skrider han måske på et tidspunkt!...

KRAM

Anmeld

25. august 2009

Zeta

ups beklager lige tastefejlene, det gik lidt for hurtigt, men forståelsen skulle trods alt være at fange.

Anmeld

25. august 2009

Junibæbs2013

Okay, mange tak for jeres svar.

Jeg har ikke forstand på det juridiske men har haft en følelse af, at det er forkert.
Jeg har været meget i tvivl om hele situationen i og med, at jeg valgte at fortælle personen, som der blev snakket om og sat billeder ind af, at dette fandt sted. Mente, at hun havde en ret til at vide det.

Det skete på en side ligesom baby.dk - dvs. offentlig tilgængelig.

Men pludselig blev jeg i tvivl om, hvorvidt det var mig, der havde gjort noget forkert... ja, når jeg tænker over det ved jeg ikke, hvad det skulle være, men personen bag tråden blev selvfølgelig sur, og så blev jeg i tvivl.

P.S. Der var ikke nævnt noget navn, men mange på den side, hvor det skete, kendte personen fra en anden side, så hun er blevet yderst identificerbar...

Anmeld

25. august 2009

finkedinke

Trutten skriver:

Okay, mange tak for jeres svar.

Jeg har ikke forstand på det juridiske men har haft en følelse af, at det er forkert.
Jeg har været meget i tvivl om hele situationen i og med, at jeg valgte at fortælle personen, som der blev snakket om og sat billeder ind af, at dette fandt sted. Mente, at hun havde en ret til at vide det.

Det skete på en side ligesom baby.dk - dvs. offentlig tilgængelig.

Men pludselig blev jeg i tvivl om, hvorvidt det var mig, der havde gjort noget forkert... ja, når jeg tænker over det ved jeg ikke, hvad det skulle være, men personen bag tråden blev selvfølgelig sur, og så blev jeg i tvivl.

P.S. Der var ikke nævnt noget navn, men mange på den side, hvor det skete, kendte personen fra en anden side, så hun er blevet yderst identificerbar...

Umidelbart syntes jeg ikke at du har gjort noget forkert, ved at fortælle det. Men det afhænger også meget af hvad der blev skrevet, hvilke billeder osv

Hvis snakken udvikler sig i en meget grov retning og nogen sætter billede på for at hænge andre ud IRL så er det helt klart moralsk forkert i min verden.
Eller hvis man snakker om noget der har meget personlig karakter.

Men når man er på nettet kan man godt glemme at tænke inden man skriver og jeg tror at mange bliver revet med af en stemning, se bare hvor ofte debatterne kører af sporet på netbaby.dk Jeg ville være ligeglad hvis jeg havde en fornemmelse af at det bare var en smutter at der blevet skrevet negativt.

Anmeld

25. august 2009

Sweet1978

På facebook er der jo billeder og navn mm. men det er jo fordi folk selv har godkendt en som ven og i forvejen selv er offentlige på nettet.

Herinde er jeg meget åben i min dagbog, men mener ikke (jeg har ikke dobbelttjekket) at jeg har nævnt nogen ved fulde navn og billede.

Men jeg omtaler den så specifikt at folk der kender mig irl, godt ved hvem de er f.eks. min søster, Nadias far osv. Men jeg hænger dem ikke ud på den måde at alle uvedkommende kan finde dem på krak og genere dem mm. det synes jeg er forkert.

Anmeld

25. august 2009

Miamaja

det maa ikke blive personligt. man skal holde sig til emnet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.