Eksperthjælp: Fødsel med iskias-smerter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.594 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. december 2014

Karina Isolde Balslev

Hej Karina,

Jeg er i dag 37 uger henne med barn nummer 2. Jeg har siden 16. uge haft rigtig meget bøvl med min ischiasnerve i højre side - dog ikke helt til anklen, men mest udpræget i balle/hofte. Da jeg også har bækkenløsning kan jeg ikke holde til at gå/stå ret meget, hvilket ellers er det rareste for at aflaste den klemte nerve. Jeg får både akupunktur, massage og kiropraktisk hjælp, men er altså ikke fuldstændig smertefri, nogle dage er værre end andre. Den klemte nerve generer mig rigtig meget, og de dage hvor det er værst, kan jeg fx ikke tage en indånding længere end til "øverst i brystkassen" uden det gør ondt.
Det bekymrer mig ifht den - trods alt - nært forestående fødsel, for hvis jeg ikke kan trække vejret uden smerter, bliver det frygtelig svært at arbejde med kroppen under veerne tænker jeg.

Jeg havde også problemer med samme nerve, i samme side, under min 1. graviditet for 4 år siden. Det nåede dog at blive "løst" inden jeg fødte, og jeg havde en helt almindelig, ukompliceret fødsel, uden særlige bristninger og uden nogen form for smertelindring.

Har du erfaring med, hvordan ischiassmerter påvirker et fødselsforløb? Jeg kan jo godt huske at veer gør ondt, men ikke hvor ondt og kan derfor ikke forestille mig, om vesmerterne simpelthen ender med at overdøve fornemmelsen af en kniv der stikker ind i ballen, som den klemte nerve oftest føles som.

(Jeg er opmærksom på, at lave strækøvelser, undgå at sidde blødt og lignende gode råd der gives ved klemt nerve, men tanken om fødslen - akkompagneret af en allerede ulidelig smerte - er begyndt at fylde mere og mere)

På forhånd tak for svar!

Vh. Anonym

Karinas svar

Kære Anonym

Tak for dit spørgsmål!

Jeg har desværre ikke erfaring med iskias-smerter ved fødsler.

Umiddelbart tænker jeg, at det kan være en hjælp at arbejde MED tyngdekraften under fødslen dvs. holde dig til stillinger hvor maven 'hænger nedad' som fx på knæ evt. liggende henover sækkestol, sofa eller andet der kan støtte dig og baby.

Jeg vil også opfordre dig til at øve og afprøve din vejrtrækning ofte her op til fødslen - nogle føder med en forholdsvist overfladisk vejrtrækning. Brug og eksperimenter med at trække vejret oppe i brystet og mærk efter hvordan du kan ekspandere brystet i alle retninger på dine indåndinger.

Tager jeg mine kostvejleder briller på vil jeg anbefale dig at tage et tilskud af magnesium som både hjælper musklerne til at kunne slappe bedre af når du hviler og samtidig hjælper dem til at arbejde mere optimalt - din livmoder er også en muskel
Du har brug for et godt, letoptageligt præparat - og fyld godt på da det jo er lige om snart du har brug for det. M3 fra PurePharma er rigtig godt!

Jeg ønsker dig en rigtig god fødselsoplevelse

De bedste hilsner
Karina Isolde

Karina tilbyder alternativ fødselsforberedelse med udgangspunkt i den sunde og naturlige fødsel som individuelle forløb i Gentofte og privat, hold og workshops i København og fødselshjælp i Københavnsområdet.

Se Karinas hjemmeside: TrygFoedsel.dk - her kan du også tilmelde dig nyhedsbrevet og få "3 tips til en tryg fødselsoplevelse" ganske gratis.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.