Jeg var også forvirret da jeg fik rejsekort.
Men første skridt er at sætte penge ind på kortet, på selvbetjeningen rejsekort.dk. Du kan selv vælge at sætte et beløb mellem 100 til vidst nok 2000 kr ind pr gang ved betaling med dankort på siden. Jeg er inde og sætte 300 kr ind om måneden da det dækker mit behov. Ellers er der tank-op aftaler hvor du fx kan sætte den til automatisk at trække 200 kr hvergang kortet blivet tomt.
For det andet skal der minimum være 50 kr på kortet når du tjekker ind i bussen, for ellers afviser den og du kan ikke komme med. Derfor er en tank-op aftale en god idé hvis du ikke er god til at holde øje med hvor meget du har på kortet. Penge på kortet kan tjekkes på tjek-ud standerne i bussen eller på selvbetjeningen rejsekort.dk.
For det tredje skal man tjekke ind i bussen når du går ind. Der er en sort eller sølv stander med en blå cirkel som du holder kortet ind foran helt tæt på. Den siger en biblyd og der står god tur på standeren.
Til sidst, du kan ikke tjekke ud oppe ved buschaufføreren men skal ud bag eller midt i bussen alt efter typen. Der står en stander magen til den ved chaufføren hvor der står UD. Du holder kortet ind mod den blå cirkel og der kommer en bib lyd og der står hvor meget du har brugt på turen og hvor mange penge du har på kortet. Dette forsvinder hurtigt så det er med at holde godt øje. Og så går du ud af bussen 
Grunden til at man tjekker ind er for at kortet registrere hvilken zone man befinder sig i og tidspunkt for turen. Det er billigere at tage bussen kl 13 end kl 16 fx for samme tur. Når du tjekker ud er det igen zonen der registreres og prisen for turen gøres op. Jo oftere du brugere kortet jo billigere bliver samme ture.
God tur! 
Anmeld