reklamation

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

513 visninger
3 svar
3 synes godt om
29. november 2014

SHERO

Jeg købte for en måned siden en vinterjakke til min søn i babysam. Han valgte selv hvilken engang kunne lide, og den købte jeg. Han har før haft en wheat jakke som holdt 2 sæsoner og en hummel jakke hvor der aldrig var problemer.

Denne gang forelskede han sig i en lego jakke; har ingen erfaringer med mærket men tænkte til knap 700 kr må den vel væk god..

nu har han brugt den i ca 3 uger og den er gået op i syningerne i begge ærmer, så det er hul ind til foret. I babysam vil de ikke ombytte den, den skal sendes til reparation ved lego, men han jo ikke undvære jakken mens de sender den ind. Og er dæleme skuffet over de ikke bare ombytter den, for gider ærlighed talt ikke have den igen,  hvis den ikke kan holde til mere... 

Har jeg ikke noget valg her? Skal jeg acceptere en reparation,  når produktet ikke lever op til forventningerne? ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2014

Mor1986

Tullen85 skriver:

Jeg købte for en måned siden en vinterjakke til min søn i babysam. Han valgte selv hvilken engang kunne lide, og den købte jeg. Han har før haft en wheat jakke som holdt 2 sæsoner og en hummel jakke hvor der aldrig var problemer.

Denne gang forelskede han sig i en lego jakke; har ingen erfaringer med mærket men tænkte til knap 700 kr må den vel væk god..

nu har han brugt den i ca 3 uger og den er gået op i syningerne i begge ærmer, så det er hul ind til foret. I babysam vil de ikke ombytte den, den skal sendes til reparation ved lego, men han jo ikke undvære jakken mens de sender den ind. Og er dæleme skuffet over de ikke bare ombytter den, for gider ærlighed talt ikke have den igen,  hvis den ikke kan holde til mere... 

Har jeg ikke noget valg her? Skal jeg acceptere en reparation,  når produktet ikke lever op til forventningerne? ?

Hvis jeg ikke tager meget fejl

så har de ret til at sende den ind. Først når den har været sendt ind tre gange har du krav på at få

sen ombyttet eller pengene igen. At de ombyttde med det samme er noget der er op til butikken

Anmeld

29. november 2014

gulisa

Tullen85 skriver:

Jeg havde købt en flyverdragt i Føtex og Bilka men det er nok ikke gode til de billige penge og det var sidste da var de også gået op i syning og jeg fik pengene tilbage havde ikke vasket det så de kunne se at det ikke holdt det var lige bare det

Anmeld

29. november 2014

Tranebaer

Tullen85 skriver:

Tager den lige helt fra toppen af:

Der foreligger en mangel jf. Købelovens § 75 a, stk. 2, nr. 1 og Købelovens § 76, stk. 1, nr. 4.

Det må antages at manglen var der fra start af, og ikke er noget I har påført jakken, da den er under seks måneder gammel jf. Købelovens § 77 a, stk. 3.

Du har reklameret rettidigt jf. Købelovens § 81.

Nu skal du så gøre brug af dine mangelsbeføjelser. Problemet er bare, at sælgeren har en vis afhjælpnings ret, og derfor gerne må kræve at reparere jakken jf. Købelovens § 78, stk. 3.

Denne afhjælpning må dog ikke i videre omfang komme dig til skade jf. Købelovens § 78, stk. 4, og derfor må den ske forholdsvist hurtigt jf. Købelovens § 79, stk. 1.

Så er spørgsmålet om denne reparation kommer dig til skade - dog kan man ikke kræve at det skal ske helt uden at komme dig til skade. Det kommer an på, hvor lang tid den tager og det er altid en konkret vurdering. Der lægges i bedømmelsen ved f.eks. forbrugerklagenævnet vægt på om det er sælger eller køber, der har valgt afhjælpning. Eftersom det er sælger, er fristen kortere. Der lægges også vægt på om der er tilbudt en lånejakke i mellemtiden. Der lægges også vægt på om jakken er nødvendig for dig. Der lægges også vægt på om du har fortalt sælger, at du har brug for jakken hurtigt. Desuden er der tale om en genus-genstand (masseproduceret), hvor de nemt kunne have ombyttet den til en ny - især taget jakkens korte levetid i betragtning. Det kan desuden udledes af praksis at sælger har ca. to afhjælpningsforsøg.

Altså:

Sælger må gerne sende jakken til reparation. Men efter alle momenter i den konkrete vurdering taler for din sag, skal det ske forholdsvist hurtigt (vil sige max 2 uger). Ellers skal du oprette en sag ved forbrugerklagenævnet på forbrug.dk, som jeg tænker at du kan vinde.

Sætter lige de relevante paragraffer ind så du er fri for at søge:

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,
2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis anvendes til,
3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket køberens forventning herom, og
4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har forelagt køberen ved købets indgåelse.

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.

Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes som en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt.

§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først viser sig senere.

Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§ 75 a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en mangel.

Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.

§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.