Det der med at vokse :/

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

595 visninger
8 svar
0 synes godt om
28. november 2014

Cecilie6700

Hej herinde. 

Jeg håber nogen kan hjælpe mig lidt, da jeg frygter jeg er ved at blive lidt skør. 

Jeg er i dag 12+3 og er som udgangspunkt en lykkelig fremtidig mor for første gang.

Der er bare lige det med vægten. Har altid ligget omkring de 67 kg, og har kunne styre min vægt som det passede mig ved hjælpe af vælge mine madvarer med omhu. jeg har altid svoret at den vægt aldrig så den anden side at de 70 kg. Efter jeg fandt ud af at jeg var gravid stoppede jeg med at ryge og vægten er nu langsomt steget til 71,5 kg.

Hver gang jeg stiger på vægten, har jeg været nødt til at fortælle mig selv at det er meningen, og det nok skal gå. Jeg kan altid gå fitness amok, når den lille er født. 

Men spørgsmålet er: Min vægtstigning på 4,5 kg, hvad kommer det af? - Stofskifteforandringer pga. rygestop, graviditet eller er det bare mig der er ved at lægge mig ud? 

I følge grafen burde jeg vidst ikke have taget mere på end 1 kg. 

Er der andre der er top opmærksom på vægten på trods af graviditet? Har I prøvet at tage en del på i starten og så at vægtstigningen stoppede igen?

Håber på lidt gode råd. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. november 2014

De3Guldklumper

Cecilie6700 skriver:

Hej herinde. 

Jeg håber nogen kan hjælpe mig lidt, da jeg frygter jeg er ved at blive lidt skør. 

Jeg er i dag 12+3 og er som udgangspunkt en lykkelig fremtidig mor for første gang.

Der er bare lige det med vægten. Har altid ligget omkring de 67 kg, og har kunne styre min vægt som det passede mig ved hjælpe af vælge mine madvarer med omhu. jeg har altid svoret at den vægt aldrig så den anden side at de 70 kg. Efter jeg fandt ud af at jeg var gravid stoppede jeg med at ryge og vægten er nu langsomt steget til 71,5 kg.

Hver gang jeg stiger på vægten, har jeg været nødt til at fortælle mig selv at det er meningen, og det nok skal gå. Jeg kan altid gå fitness amok, når den lille er født. 

Men spørgsmålet er: Min vægtstigning på 4,5 kg, hvad kommer det af? - Stofskifteforandringer pga. rygestop, graviditet eller er det bare mig der er ved at lægge mig ud? 

Er der andre der er top opmærksom på vægten på trods af graviditet? Har I prøvet at tage en del på i starten og så at vægtstigningen stoppede igen?

Håber på lidt gode råd. 

Ud fra hvad jeg har hørt så kan vægten hvis godt stige når man stopper med at ryge. 

Jeg har aldrig selv spekuleret i hvor meget jeg har taget på hvornår. Jeg er kun blevet vejet ved læge og jm. I mine 3 graviditeter har jeg taget 30,25 og 20 kg. Aldrig har hverken jm el læge kommenteret på det. 

Anmeld

28. november 2014

May86

Hmm. Altså det er også vældig grænseoverskridende for mig i forhold til vægten. Jeg har ramt 68 kg for 5 år siden, men har så siden kunnet ligge mellem 63 og 65 som normalvægt. At jeg nu ligger lige over 67 kg er mig meget mærkeligt. +3,7 her, hvor jeg er 19+0.

jeg prøver at lade være med at tænke på det  vægtstigning er jo helt alm. Og med rygestop kan man vel næsten ikke undgå det. Du må forsøge at spise sundt og varieret og gå nogle gode ture 

Anmeld

28. november 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Cecilie6700 skriver:

Hej herinde. 

Håber på lidt gode råd. 

Jeg havde det SÅ svært med at jeg tog på i graviditeten. Jeg vejede mere end jeg nogensinde havde gjort før inden jeg blev gravid, men 64 kg. Jeg endte med at tage 26 kg på, og rundede på den måde de 90 kg! Øv hvor den sved!

Nu er det 5 mdr siden jeg fødte og har siden fødslen ligget omkring 70 kg +- 1 kg eller 2. 
Hvilket går mig meget på, da det betyder jeg er overvægtig 

Så nu er målet at smide 15 kg, så jeg igen kommer ned på de 55 kg hvor jeg er bedst tilpas

Anmeld

28. november 2014

DortheL

Jeg er 12+5 i dag, og vægten siger +4kg. Jeg er også stoppet med at ryge, før jeg testede positivt! 

Jeg er opmærksom på, hvad jeg spiser- alligevel tager jeg på /:

Anmeld

28. november 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg synes du (og andre) skal huske på at det jo ikke kun er fedt. Der sker en masse ændringer i kroppen som gør din vægt forøges, men en del af dem er afgørende for at din barn kan udvikle og vokse (såsom moderkagen, fostervand og større livmoder og ikke mindst bryster ). Under graviditeten forøges også mængden af blod og væske i vævet. Så er der jo også selv vægten af babyen. 

Under en normal gennemsnitlig graviditet tager man mellem 10-15 kg på. Det er dog utrolig individuelt hvor meget man egentlig tager på. 

Jeg synes du skal tage det helt roligt, lad vægten være, spis sundt og dyrk let motion, så skal det hele nok gå

P.S. Hvis du alligevel stadig er nervøs, så spørg din jordemoder eller læge

Anmeld

28. november 2014

got2b

Vægten kan godt stige meget når man stopper med at ryge, jeg har selv røget, men tog faktisk kun to kilo på, da jeg cyklede meget og gik lange ture da jeg stoppede ��. Jeg vejede ca 69/70 kilo da jeg var fra uge 8, til uge 19, og er i uge 21+6, så er imorgen i uge 22. Nu vejer jeg nok 72/73-4, hvilket jeg frygter, men nu vokser hun os en del, og det kan ses ��

Anmeld

29. november 2014

Cecilie6700

Tak for nogle gode svar. 

Har en aftale med min jordemoder på tirsdag, så regner jeg med at forklare min bekymring og håber at få nogle gode råd med. 

Anmeld

29. november 2014

AnneBJ

Tillykke med graviditeten! 

1. gang jeg blev gravid vejede jeg ca 10 kg for meget ifht alm bmi. De første 4 uger tog jeg 3 kg på selvom jeg intet spiste pga kvalme. De næste 8 uger tog jeg 5-6 kg på selvom jeg stadig ikke rigtig spiste. Fra uge 16 til jeg fødte næsten 2 uger over tid tog jeg ca 2 kg på og endte med en vægtstigning på 11 kg i alt.

Denne gang tog jeg 7 kg på de første 8 uger. Jeg havde normalt bmi da jeg blev gravid, vidst nok 25,2. Jeg har også haft kvalme denne gang men modsat sidst har det kunnet holdes nede med mange små måltider og er desuden stoppet ved 15. uge mod 27. uge sidst. Jeg ha termin på tirsdag på tirsdag og har taget 16-18 kg på i alt.

Jeg håber det kan give et billede af at man sagtens kan tage en masse på i starten, hvor babyen reelt ikke rigtig vejer noget, uden man behøver ende med at tage 30 kg på I alt  mængden af blod i din krop øges, fedtdepoterne ændrer der, der dannes fostervand og moderkage og foruden babyen vejer det jo også til 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.