Jamen jeg vil da egentlig gerne bidrage med en historie fra "den anden side".
Som ung arbejdede jeg i en børnehave. Som i alle andre institutioner, var her en dreng, som ikke helt kunne finde ud af at begå sig socialt.
Han forsøgte virkelig, og vi gjorde et stort stykke arbejde for at få ham med i gruppen. Han var af anden etnisk herkomst (Mener han var fra Somalia).
Hans største problem lå i at han skubbede, slog og bed de andre børn når han blev frustreret. Vi næsten mandsopdækkede drengen, da det jo ikke var optimal adfærd.
En dag var det desværre gået ud over en lille forsigtig dreng, den somaliske dreng havde nevet ham i kinden, og alle kunne se det.
Da faren kom for at hente sin dreng, og han så mærket på kinden råbte han "Nu er det fandme nok, det lille svin skal ikke længere i nærheden af min søn, nu må i fandme tage jer sammen". Ja gloserne var faktisk endnu værrere end jeg skriver dem her. Det må da vist kaldes en overreaktion.
Dermed ikke sagt at jeg ikke forstår faren, for det gør jeg, jeg ville også være frustreret, men nogle gange må man bare lige tælle til 10 eller 10.000.

Måske var det her eksempel lidt grelt, men det jeg vil sige er bare at man som pædagog eller medhjælper faktisk bliver rigtig ked af det, når sådanne situationer opstår. Jeg tror man efterfølgende, tænker meget mere over det end vi som forældre lige forestiller os.
Anmeld