Efter lægebesøg, test for PCO og mulig cyste..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

819 visninger
8 svar
4 synes godt om
26. november 2014

Mulle0802

Hej alle,

Efter 1 år jeg stoppede på p-ring har jeg fortat uregmæssig mens, kæresten og jeg har prøvet aktivt i 9 mdr.

Jeg har været ved lægen før og? Uregelmæssig mens, hvor hun blot fejede mig af med jeg skulle regne med et halvt år i hvertfald.

En herinde gav mig mistanke om jeg kunne have PCO og har derfor været ved lægen i dag om dette og få taget en masse tests som jeg får svar på mandag - der er lang tid til...

Samtidig gik jeg en gynækologisk undersøgelse, fordi jeg den sidste uge var været øm i højre side af mit underliv. I går morges havde jeg tre korte skarpe smerter derfra, resten af dagen var jeg vildt træt, som aldrig før, tænkte sådan må det være at være gravid, men testede negativ søndag. Har også fået taget en meget følsom gravidlitets test ved lægen, som jeg får svar på i morgen. Men hun mente måske det var en cyste jeg havde i højre side - det er vel et vidt begreb, nogen er jer der har prøvet sådan noget? Kan det betyde gravidlitet uden for livmoderen eller blot en vandcyste der ikke er sprunget(som den jo burde ved ægløsning)

Jeg er på dag 38 og med begyndende mens (brunt udflåd to dage)

Hvordan skal man forklare PCO for manden - så han forstår det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. november 2014

xStinepigen

Jeg går selv og venter pø svar på pco. Og jeg har rendt og været lidt trist omkring det, og prøvede at forklare min kæreste det, men det vat nemmest bare at gå ind på netdokter og finde pco ingo frem, og lade ham læse det. Han tog set fint, og ser optimistisk på vi nok skal få lavet en baby på den ene eller anden måde 

Anmeld

26. november 2014

Pinkrose

Altså når man har pco har man ofte cyster på / ved æggestolkene det ligner sådan en vindrueklase så måske var det det som lægen hentydet til  

der er et par rigtig gode pco hjemmesider fx pco liv mener jeg den hedder, tænker at du kan få nogle gode ideer til hvordan du kan forklare det til manden 

Anmeld

26. november 2014

Mulle0802

Tak for jeres svar.

Må se hvad gravidlitetstesten siger, det kan vel også være en gravidlitet uden for livmoderen?

Skræmmer mig lidt hvis jeg skal have opereret en cyste væk, det med PCO tror jeg faktisk jeg har, ikke at jeg ønsker det men blot at vide hvad der er grund til inden gravidlitet og at vi ikke skal vente på det bliver februar til at få hjælp, giver mig en tro på det nok skal lykkes at få et barn.

Dog har jeg længe ville have et barn hvor min kæreste ikke var klar endnu, vi blev så enige om at starte i februar, så min frygt har altid gået på at det kunne lige passe at jeg "pressede lidt på med børn" og jeg så evt. Ikke kan få børn.

Min mor havde en cyste på sin ene æggestok, så hun fik fjernes 1 æggestok og 2/3 dele af den anden og alligevel fik hun mig. spurgte tidligere min læge om jeg kunne arve dette, det kunne jeg ikke, men måske jeg har arve PCO fra hende, hun har dog aldrig nævnt PCO, men spørgsmålet er om man vidste hvad det rigtig var i 80'erne.

Vores projekt er hemmeligt, så kan ikke bare spørge hende :/

Anmeld

26. november 2014

Mulle0802

xStinepigen skriver:

Jeg går selv og venter pø svar på pco. Og jeg har rendt og været lidt trist omkring det, og prøvede at forklare min kæreste det, men det vat nemmest bare at gå ind på netdokter og finde pco ingo frem, og lade ham læse det. Han tog set fint, og ser optimistisk på vi nok skal få lavet en baby på den ene eller anden måde 

Hvornår får du svar og hvor længe har i prøvet? 

Anmeld

26. november 2014

Lykkelig Omstændigheder <3

Du er 38 år, og dette er første gang du mistanker PCO. Lucky you!  

Jeg er 28 år, haft PCO hele mit liv, det er ikke en sjove sygdom, men det er Alf og Omega du holder den slanke linje!

Mere fedt i kroppen mere testosteron i kroppen. = mere mandelig hårvækst, mindre ægløsning, osv.

Og for gud skyld, når du går ind på PCO forum og kigger på hvad kvinder skriver, TAGE ALT MED EN GRAN SALT!  Det råd fik jeg fra min gynækolog. 

Der er godt nok nogle kvinder der skriver der inde hvor PCO er den mest forfærdelig sygdom man kan ha, og den bliver blæst hele vildt op!

Og en ting der er meget misforstået! Du bliver ikke fed af PCO!

Pco giver meget svingende blodsukker! og derfor kan man spise mere usundt, og spise mere, om man ikke passer sit blodsukker!  MEN du bestemmer hvad du putter i munden. - Er så træt af at læse om piger der udelukkende giver PCO skyld for deres overvægt 

Til din mand, kan du sige følgende: Kroppen prøver altid, at ha HOMEOSTASE (Balance) i kroppen. Men desværre når vi har PCO, går vores krop ude af balance, dette virker i, at vores hormoner er ud af balance :/ og vores kvindelig hormoner virker ikke optimalt, vi producere mere testosteron, som gøre vi ikke får uregelmæssig menstruation.

Du kan blive gravid

Efter at ha været på PCO forum i 3 år, og læste hvor umuligt det er at blive gravid, tog jeg desværre dette til mig. :/ og troede nu bliver jeg aldrig gravid. - men vupti 2 månender efter p-pille stop var der gevinst, og jeg er gravid i 4 måneder nu  Og jeg har svær pco. 

Som min gynækolog sagde; dem der opsøger pco forum er ofte dem, der har de sørgeligsete historier, dem der har pco, men dem med PCO, der bliver gravid med det samme, opsøger ikke sådan nogle forum, bare ha det for dine øjne, når du er der inde. 

Skal kryds fingre for dig 

Anmeld

26. november 2014

Mulle0802

Du er 38 år, og dette er første gang du mistanker PCO. Lucky you!  

Jeg er 28 år, haft PCO hele mit liv, det er ikke en sjove sygdom, men det er Alf og Omega du holder den slanke linje!

Mere fedt i kroppen mere testosteron i kroppen. = mere mandelig hårvækst, mindre ægløsning, osv.

Og for gud skyld, når du går ind på PCO forum og kigger på hvad kvinder skriver, TAGE ALT MED EN GRAN SALT!  Det råd fik jeg fra min gynækolog. 

Der er godt nok nogle kvinder der skriver der inde hvor PCO er den mest forfærdelig sygdom man kan ha, og den bliver blæst hele vildt op!

Og en ting der er meget misforstået! Du bliver ikke fed af PCO!

Pco giver meget svingende blodsukker! og derfor kan man spise mere usundt, og spise mere, om man ikke passer sit blodsukker!  MEN du bestemmer hvad du putter i munden. - Er så træt af at læse om piger der udelukkende giver PCO skyld for deres overvægt 

Til din mand, kan du sige følgende: Kroppen prøver altid, at ha HOMEOSTASE (Balance) i kroppen. Men desværre når vi har PCO, går vores krop ude af balance, dette virker i, at vores hormoner er ud af balance :/ og vores kvindelig hormoner virker ikke optimalt, vi producere mere testosteron, som gøre vi ikke får uregelmæssig menstruation.

Du kan blive gravid

Efter at ha været på PCO forum i 3 år, og læste hvor umuligt det er at blive gravid, tog jeg desværre dette til mig. :/ og troede nu bliver jeg aldrig gravid. - men vupti 2 månender efter p-pille stop var der gevinst, og jeg er gravid i 4 måneder nu  Og jeg har svær pco. 

Som min gynækolog sagde; dem der opsøger pco forum er ofte dem, der har de sørgeligsete historier, dem der har pco, men dem med PCO, der bliver gravid med det samme, opsøger ikke sådan nogle forum, bare ha det for dine øjne, når du er der inde. 

Skal kryds fingre for dig 

Tak for dit svar.

Er 28, men det kan jeg godt se du også mente. Jeg har siden jeg var teenager haft stor sukketræng og ingen mæthedsfornemmelse, men bar tænkt jeg havde en spiseforstyrrelse (overspisning). Jeg har siden den tid haft yo-yo vægt og altid på slankekur fordi jeg tog på af ingenting. Ca. Vejet op til 10-15 kg for meget, er nu normalvægtig.

Jeg fik mens som 13 årig og været på p-piller eller anden prævention siden jeg var 16 år, så har ikke lagt mærke til min cyklus før nu projekt baby.

Men når jeg læser at sukketrang og ingen mæthedsfornemmelse også kan være tegn på PCO tænker jeg (hvis jeg har det) at jeg kan have haft det siden teenage årene. 

Hvordan opdagede du PCO så tidligt?

Trøster mig med at faktisk hver 7. Kvinde har det så det er jo ikke sjældent.

Anmeld

26. november 2014

Lykkelig Omstændigheder <3

Mulle0802 skriver:

Tak for dit svar.

Er 28, men det kan jeg godt se du også mente. Jeg har siden jeg var teenager haft stor sukketræng og ingen mæthedsfornemmelse, men bar tænkt jeg havde en spiseforstyrrelse (overspisning). Jeg har siden den tid haft yo-yo vægt og altid på slankekur fordi jeg tog på af ingenting. Ca. Vejet op til 10-15 kg for meget, er nu normalvægtig.

Jeg fik mens som 13 årig og været på p-piller eller anden prævention siden jeg var 16 år, så har ikke lagt mærke til min cyklus før nu projekt baby.

Men når jeg læser at sukketrang og ingen mæthedsfornemmelse også kan være tegn på PCO tænker jeg (hvis jeg har det) at jeg kan have haft det siden teenage årene. 

Hvordan opdagede du PCO så tidligt?

Trøster mig med at faktisk hver 7. Kvinde har det så det er jo ikke sjældent.

Altså jeg fik diagnosen som 23 årig, men jeg vidste jeg havde haft det i mange år før det. Gik så p-piller, som 23 årig. 

Fik kraftig menstruation som 13 årig, så hold min mense op, som 14 årig,  så fik jeg den kun 1 gang årligt. 

- Jeg var ved min dumme læge flere gang, og hver gang sagde han ja, men nogen kvinder har bare ikke ofte menstruation.  Han var en gammel mand. 

Anmeld

26. november 2014

xStinepigen

Mulle0802 skriver:

Hvornår får du svar og hvor længe har i prøvet? 

Vinhøst prøvet i syv måneder. Så besluttede vi at vente lidt alligevel, og aå i mellemtiden sprang mine cyklusser over, og min cyklus nu er oppe på 48 dage.. Og har fået skne på kinden. Jeg skulle gerne få svar fredag, er selv sikker på det er det jeg fejler men ikke sikker. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.