Hej Lisbeth.
Jeg har en søn på 6 1/2 md som indtil for halvanden måned siden var en glad og rolig dreng.
Men den sidste halvanden måned har været et mareridt. Han er utilfreds og sur hele tiden. Han brokker sig døgnet rundt. Han vil ikke sove, han vil ikke spise, og er sur uanset hvad vu gør. Han virker konstant træt, også selvom han lige er vågner fra en lur. Han er meget motorisk urolig og spræller døgnet rundt. Derudover har han flere gange om dagen perioder hvor han "taber hovedet" spontant ned i gulvet.
Først tog jeg ham til kiropraktor. Der er intet at komme efter. Så tog jeg ham til ørelæge- heller intet unormalt. Kontaktede den kommunale børnefysioterapeut som har været her et par gange som også har konkluderet at han er alt for motorisk urolig, og generelt meget utilfreds. Hun har lånt os en kugledyne, ingen effekt. Vi har fået forskellige øvelser som skulle få han til at slappe af- det gør han ikke!
Hun kan heller ikke forklare hvorfor han taver hovedet men har bedt om videoklip fra forskellige vinkler når det sker, og vil så diskutere det med sine kolleger, men hun er ret overbevist om at det skal igennem en læge, for der virker slet ikke som om han mangler muskler og at det er derfor. Han er meget stærk, og fuldstændig alderssvarende motorisk.
Jeg er SÅ udmattet og savner min glade veltilfredse baby. Han vågner mindst hver halve time hele natten. Han er træt fordi han ikke sover ordenligt og sulten fordi han ikke vil spise (lever stort set kun af mælk) - super dårlig kombination!
Jeg føler mig virkelig som en dårlig mor, og tæbker hele tiden på om det er mig der gør noget forkert....
Har du noget bud på hvad det sker, eller nogen forslag til hvad vi kan gøre?
Mvh en meget træt, udmattet og ulykkelig mor.
Lisbeths svar
Hej !
Der er ikke noget at sige til du både er ulykkelig ,træt og udmattet når din ellers så glade veltilfredse baby er vendt 180 grader.
Du gør ikke noget forkert, tværtimod reagerer du på en ændret adfærd hos dit barn, og det er så godt.
Du har allerede gjort flere ting den sidste halvanden måned.og er ikke kommet nærmere en årsag.
De ting du beskriver, din bekymring for hvad der er med ham gør, jeg mener du skal ringe til egen læge i morgen og få en tid til undersøgelse samt henvisning videre.
Der er ting med ham, som du ser er ændret. Der er noget, der generer og giver uro.
Har han ondt og hvis ja hvorfor. Det er svært at svare på for han er så lille.
Egen læge må undersøge ham, vurdere og forhåbentlig sende ham videre til undersøgelse af en børnelæge.
Der er ingen bedre end forældre til at observere deres børn. derfor håber jeg du bliver taget seriøst .
har han haft feber,? Er han hård i maven ?
Det hele kan jo ikke skyldes tandfrembrud, slet ikke det du beskriver med hovedet., Fysioterapeuten mener også der skal en læge ind over.
Når han får lavet nogle undersøgelser inclusive blodprøver, kan der forhåbentlig fastlås en beroligende forklaring, så du bliver tryg i din morrolle igen.
Rigtig meget held og lykke med ham, skriv gerne igen hvis jeg skal uddybe noget, eller du har brug for støtte..
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk