Hej Cathrine.
For lidt over 4 mdr siden fik jeg mit første barn en dejlig dreng ved navn Walter.
Jeg er ved at opgive amningen, jeg har de sidste par måneder haft ondt i den venstre brystvorte under amningen, jeg får ikke tømt brystet fordi jeg er nød til at tage ham af da det efter kort tid gør så ondt at jeg ikke kan holde det id. Jeg har været ved lægen et par gange, men han siger det nok er noget biologisk og at han ikke kan gøre noget.
Jeg har prøvet at rette lidt på ham så han får vorten længere ind i munden og det hjælper lidt han har dig et utroligt stort suttebehov især om natten så jeg synes jeg bliver slidt op hvis jeg prøver at amme meget fra det andet bryst.
Jeg har prøvet at pumpe ud, men jeg kan ikke få ret meget mælk ud af gangen og jeg kan ikke få tømt brystet kun det højre.
Jeg har prøvet med sut for at få stillet suttebehovet om natten men han vil kun have brystet, han sover fra kl 19-20 mellem 1/2 - 1 1/2 time om natten og vil lægges til brystet indtil kl 4 hvor han så er vågen til kl 6 herefter sover han så til 7 i løbet af dagen ammer jeg ca hver 2 time nogen gange mere nogen gange mindre. Når han sover lur vågner han ca hvert 45 min og skal lægges til bryst for så at sove videre.
Jeg vil meget gerne amme fuldt ud til han er 6 mdr og så efterfølgende med supplerende amning. Jeg er som sagt bare ved at opgive pga søvnmangel og smerter.
Jeg håber virkelig du kan hjælpe. På forhånd tak mvh Sophie
Catrines svar
Hej Sophie
Du lyder som en rigtig sej mor! Hold da op hvor du kæmper. Det lyder til at Walter, som du selv er inde på, har et meget stort suttebehov, som du så fint dækker, selvom du har smerter og er træt af amningen lige nu.
Det er længe du har gået rundt og haft ondt i den ene brystvorte. Det skal jo normalt ikke gøre ondt at amme, så det er fint at du har været ved lægen. Er du blevet tjekket for svamp? Og hvad med brystvorten - er den hvid lige efter din søn slipper, er den formet som en læbestift eller ser den på nogen måde anderledes ud end den anden brystvorte? Sådan noget er vigtigt at have med, når man skal finde ud af hvorfor du har ondt.
Som jeg læser det, tror jeg ikke at du holder ud at amme næsten 2 mdr endnu, hvis ikke smerterne forsvinder.
Derfor tænker jeg, at det ville være bedre at starte skemad nu IMENS du stadig giver meget brystmælk, sammenlignet med at amme fuldt til 6 mdr for herefter at stoppe med at amme og så give skemad og mme. Mave-tarmsystemet har bedst af at man ammer i den periode hvor barnet begynder at få andet mad end mælk. Det er altså bedre for maven og tarmene hvis du ammer imens du introducerer skemad. Hvis du derfor allerede nu tænker, at du er på nippet til at stoppe amningen, så vil jeg anbefale at du starter skemad i stedet for at give mme.
Jeg vil anbefale dig at ringe til en af Forældre og Fødsels ammerådgivere for at få snakket mere om den smertefulde brystvorte.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld