Eksperthjælp: Kan jeg overhovedet blive gravid som 43 årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.041 visninger
0 svar
0 synes godt om
18. november 2014

Tina Sandager

Hej tina.jeg skrev til dig for et stykke tid siden ang om min mand jeg har været i fertilitet fra 2008 til 2011 på riget pga min mand haft tekstikkelkræft.jeg er lige blivet 43 og alt er normalt på mig.har altid haft regelmæsssigt menstration og ægløsning og har altid kunne rettemig efter den.her den 14 okt skulle have haft den og kom kun lidt brunt en enkelt dag den 27 okt.jeg har tage test, blodprøve og negativt og alt fint.den 7 nov kom min menstruation normalt.men har stadig graviditets symptomer ogmin mave er lidt vokseg samt min mand syntes mine bryster så kan jeg stadig være gravid??? Har ik spekuleret mere end jeg plejer.min mand blev meget ked af at mine test var nnegativ. Vi er nu blevet henvist til en gynækolg i taastrup med henblik på inseminering men er lidt ked, frustreret over at skal alt det igennem igen og kan jeg blive gravid som 43 og ved man nok ikke for så mange forsøg og gør så ondt når man ønsker sig nået så brændene så tror du at vi kan have en chance selvom han har lavt sædkvalitet og føler mig lidt utryg ved doner igen da vi har prøvet en gang.så er meget trist, forvirret og fatter heller ik hvorfor min menstration in kom når så kan komme rettidig til nov.så håber meget at du har lidt positivt svar.kh anette

Tinas svar

Kære Anette,

jeg kan godt forstå din frustration og bekymringer.

Jeg synes det er rigtigt godt at I er blevet henvist til gynækolog. Det er ikke nemt at blive gravid som 43 årig - og når man samtidig har en mand med lav sædkvalitet, så bliver det ikke nemmere.Din cyklus er måske allerede så småt ved at blive påvirket af din alder - det kan være derfor den er lidt uregelmæssig.

Jeg synes du skal forhøre dig hos gynækologen om hvor mange forsøg I kan få. I ville jo have betydeligt større chancer med IVF/ICSI - men så skal i jo i det private og selv betale pga din alder.

I har ikke meget tid at løbe på - derfor synes jeg I skal gå efter det som giver størst chancer for en gravditet - og det er det I skal bruge fagfokene til at hjælpe jer med at vurdere. I er ikke tjent med at få blæst realistiske positive forventninger ind i ørerene - selvom det er svært at høre den barske sandhed. Gå efter at få den bedst mulige ÆRLIGE information - det er I bedst tjent med!!

jeg ønsker jer det bedste.

Kh Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.