Eksperthjælp: Pige 14 måneder, vil ikke spise.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.037 visninger
0 svar
0 synes godt om
14. november 2014

Lisbeth Jess

Hej Linda, jeg har en datter på snart 14 mdr. Jeg har, siden hun var 5 mdr, kæmpet med at få hende til at spise fast føde. Hun vil kun have sin flaske og jeg er blevet sindssygt bekymret. Jeg er nød til at putte alle grøntsager kød, ris\pasta0 i juice maskinen og blande det sammen med allomin2 og give det hende i sutteflaske. Dagen foregår således; hun får sødmælk i kop, så får hun frugtyougurt med hjemmelavet frugt pure, og så 2 ostehaps og til slut et styk speltkiks. Hun vil gerne drikke mælken, yougurten tager hun højst 6 mundfulde af, resten spytter hun ud for at lege med det. Ostehapsne vil hun gerne spise det meste af. Bagefter får hun en flaske med allomin og frugt pure. Efter 2 timers tid inden eftermiddagsluren får hun en halv kop med vand og en halv kop med grøntsagsjuice, det sørger jeg for at hun drikker, også får pasta med tun, eller arabisk brød med gedeost og smør, eller rugbrød med diverse pålæg og smørepålæg(det her får hun ved omkring 6 mellemmåltider om dagen) dette spiser hun omkring ingenting af, pånær noget af brødet. Jeg slutter af med en sutteflaske med allomin3 med ekstra jern, blandet med grøntsagsjuice. Til aftensmad får hun hvad vi andre spiser. Og hun spiser omkring 10 mundfulde. Slutter af med sutteflaske inden hun sover. Jeg venter i et godt stykke tid efter hver måltid før hun får sutteflaske. Hun kan kun spise frugt og grøntsager som juice eller pure. Brød er hun bedst Til at spise. Jeg har tilberedt så mange forskellige retter , for at finde ud af hvad hun er villig til at spise. Hun er meget hyperaktiv og ukoncentreret når vi spiser. Jeg har kronisk struma, der har givet hende antistoffer gennem moderkagen som hun er blevet behandlet og kureret for, jeg ved ikke om dette har relevans? Lægen siger bare at jeg skal blive ved som jeg gør, men jeg tror vi skal have børnelæge på. Hun har heller ikke sagt sit første ord endnu. Men hun kravlede da hun var næsten 7 mdr og gik da hun var 8 mdr. Min søn på snart 4 mdr guffer i sig med smagsprøver. Han kan slet ikke få nok. Og pludrer ivrigt, hvorimod min datters eneste lyd var gråd til hun var 8 mdr. Nu tror jeg at jeg har fået det hele med. Hjæææælp

Lisbeths svar

hej !
Det lyder som om det er hårdt at være mor til en pige på 14 måneder og en lille ny på 4 måneder .Oven i du har dit heldbred at slås med.

Mad; jeg vil anbefale dig at slutte med at lave speciel mad til din datter. hun skal lære at spise det, der bliver serveret,

Ingen blendet mad i sutteflasken. hun har tænder og skal lære at tygge og spise sin mad.
Det har selvfølgelig været hårdt at blive storesøster i en alder af 10 måneder.
Nu er hun ikke en baby mer, men et småbarn, som kan spise almindelig mad, sammen med jer andre. Hun kan stadig få en flaske mælk i mors eller fars favn om aftenen.

Du må have tillid og tryghed til, hun spiser det mad hun har brug for. Ingen pres kun tilbud..

Hun vil sikkert protestere, alligevel skal du holde ud, og være rolig og kærlig. det her er den mad der er.
måltidet skal være hyggeligt og i skal spise med glæde.

Tag hende med i køkkenet. hun kan sagtens røre i nogle ting og være med og dække bord,

Sprog:
Jeg kan være bekymret for om hun har væske i sine mellemører og derfor ikke kan høre, siden hun ikke har ord endnu.

jeg vil anbefale dig at søge en ørelæge og få hende checket. derefter egen læge ,.

Mon hun kommer ud mellem andre børn og bliver stimuleret der. det vil hjælpe både med maden og med sproget.

Håber dette kan hjælpe dig. skriv igen hvis jeg skal uddybe.e

Fortsat held og lykke med dine to små børn.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.