Hej Lisbeth. Jeg har 2 spørgsmål til dig angående min søn som er 6 måneder gammel. Beklager på forhånd hvis det bliver lidt langt.
Marius har altid haft lidt problemer med mad generelt. Var længe om at lære at sutte, og dermed tage flasken, derefter var han længe om at lære at drikke nok til at han også kunne leve af det. Dette er dog ikke et problem længere. Vi er som de fleste med børn i denne alder, jo nu i gang med at lære ham at spise fast føde. Han har fået mos og grød siden han var 4 måneder, hvilket er gået ok. Problemet er dog, at hvis jeg laver noget kartoffelmos ex. og virkelig laver det lindt, så virker det ikke som om han kan finde ud af at transportere det tilbage i munden, og dermed synke det. Det fungerer kun hvis det er fra glas, og dermed meget tyndt. Han kan godt finde ud af det med grød. Kartoffelmosen, og også de grøntsagsmos jeg laver er virkelig linde fordi han virker til at have besvær med det, men alligevel glider det ud af munden på ham igen. Jeg tror umiddelbart ikke det er fordi han ikke kan lide det, for han åbner munden lystigt fra skeen, og bliver super frustreret over at han faktisk ikke får noget ned i maven. Kan det være fordi hans mundmotorik er dårlig?
Jeg har forsøgt at "træne" hans mundmotorik lidt, ved at give ham agurk, rugbrød og lignende i hånden så han kunne gnaske lidt på dette, men han er ikke interesseret i det, så det er desværre ingen hjælp.
Er det normalt at de i denne alder stadig har svært ved at transportere maden tilbage i munden, eller kan det være hans mundmotorik der er noget galt med?
Mit andet spørgsmål handler om at Marius har meget svært ved at slappe af. Forstået på den måde, at han kan ikke sidde stille. Man kan ikke sidde med ham på skødet for eksempel, uden at han karter rundt og kaster sig bagover osv. Det samme når han ligger på gulvet så kører armene eller benene hele tiden. Ligeså på puslebordet. Han ligger ALDRIG stille og det er svært at holde ham glad, netop fordi der skal ske noget HELE TIDEN. Jeg har aldrig tænkt så meget over det, før vi var til kiropraktor i sidste uge, hvor hun kommenterede det, og spurgte om han altid var sådan.
Er det noget man skal reagere på, eller mon det bare er sådan han er?
Ser frem til at modtage dit svar.
Lisbeths svar
Hej !
Når du beskriver hans måde at spise på lyder det helt normalt.
Han spiser grøden uden problemer, og fra glassene går det også godt.
Den hjemmelavede mad vi laver i stor kærlighed er ikke altid lykken..
Specielt kartoffelmos kan være svær at få videre i munden.
Du kan forsøge at lægge skeen lidt længere bagud på tungen og måske hjælper det.
Et fif kan være at blande dit hjemmelavede med noget fra et glas så han stille og roligt vænner sig til en anden konsistens.
Tålmodighed og masser af tid til at vænne sig . Det skal nok komme. når han virker interesseret.,
Kan han række tungen frem. eller er det kun spidsen, nar I laver sjov med ham?
Jeg tænker om hans tungebånd er for stramt?
Der er nogle børn som er meget aktive og bruger arme, ben og krop hele tiden.
Han har gavn af at ligge på gulvet og mærke sig selv og observere sine omgivelser, han er vel begyndt at trille og forsøger at møve sig lidt frem ?
Babymassage og et bad giver en god afslapning,
Nu er du i gang hos kiropraktoren, det kan være det giver mere ro og afslapning.
Held og lykke med ham fortsat
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk