Baby VIL ikke sove, hvad gør jeg?
Hej Lisbeth,
Jeg har store problemer med, at få min datter på 4 måneder og 9 dage, til at sove, både om natten og om dagen.
Jeg ved godt, at børn er forskellige, nogle har brug for meget søvn, andre mindre - MEN den er helt gal.
Jeg har ammet min datter siden fødslen - de sidste små 4 uger, har vi suppleret med en flaske om aftenen, ved 20 tiden, efter snak med min SP, som mener at min datter simpelthen ikke bliver mæt nok.
Hun har ikke nogen fast rytme endnu, men en dag kan se sådan ud, jeg starter med aftenen:
Kl 19.30: får en ren ble og kommer i nattøjet
Kl ca 20: tilbydes flaske på 200 ml mme (hun drikker ca 100 ml)
Det er far, som giver hende flasken. Herefter ligger hun på fars mave med sin sut.
Kl 20.30-21.00: hun søger på far og bliver derfor lagt over til mig. Hun ligger på ammepude, svøbt ind i hendes dyne og tilbydes bryst. Oftest brokker hun sig, til at begynde med., men tager derefter brystet. Hun sutter længe - ca 30 min, eller længere. Når hun slipper brystet, ligger hun som regel med lukkede øjne. Efter et par minutter, ligger vi havde ind i hendes seng.
Hun ligger der ca 20 min og vågner derefter og er virkelig pylret og nægter både brystet og sutten.
Igår faldt hun først i søvn kl 22.40 
Hun vågnede kl 02.40 og igen kl 05.20, hvor jeg ammede hende.
Kl 07.40 vågnede hun og var frisk. - det var hendes mor ikke.
Far leger med hende på legetæppet til kl ca 08.00, hvor hun ammes.
Hun hang på brystet i en halv time og brokkede sig meget af tiden. Jeg tager hende væk fra brystet og går ind for at skifte hendes ble. Derefter leger vi på legetæppet. Efter 20-30 min begynder hun at søge efter mad, kører tungen rundt og laver smaske lyde.
Kl 09.15 ligges hun til brystet og sutter i ca 30 min. Da hun giver slip ligger hun stille med lukkede øjne. Efter et par min, ligger jeg hende ind i seng. Hun slår øjnene op og pyldrer/græder. Jeg giver hende sutten.
Kl 10.05 tages hun op, da hun ikke vil tage sutten igen og græder.
Jeg går frem og tilbage med hende, til hendes øjne lukkes, hun får sutten og ligges i sengen. Hun brokker sig, men jeg lader hende ligge lidt. Normalt nægter hun at sove, så bliver hun taget op og ligger i mine arme, mens jeg stille vugger hende.
Af og til, sker det at hun falder i søvn og sover ca 1 time.
Andre gange vil hun ikke sove og jeg ligger hende i barnevognen og går en tur med hende. Som regel ligger hun og kigger op på mig og falder ikke til ro. Hvis hun gør, slår hun øjnene op og græder, med det samme, vi kommer hjem igen.
Jeg er simpelthen SÅ træt og har virkelig brug for, at hun vil tage en lur, så jeg kan gøre det samme.
De værste dage sker det, at hun først tager en lur fra kl 17-18, hvilket jo er ALT for sent. Der skal jeg til at lave aftensmad. (Far er væk hjemmefra, fra kl 09.15-18, fredag til 18.30 og lørdag fra 9.15-14.45. Når han er i praktik lørdag, har han fri hver 2. mandag.
Ulvetimen starter kl ca 16 og varer til hun falder i søvn til natten. Her ammer jeg hende ca 1 gang i timen eller oftere.
I løbet af dagen ammes hun efter 2,5 time ca.
Den 4/11, 4 måneder gammel, vejede hun 5900 g og var 63 cm lang. (udgangspunkt 2550 g og 48 cm
Hvad i alverden, kan jeg gøre for, at hjælpe min datter, til at sove mere end 9 timer i døgnet?
Mvh en meget træt mor
Lisbeths svar
Hej!
Jeg kan godt forstå du er meget meget træt.
Det lyder som om der er nogle ting der kan/ skal justeres på.
Det gode er, at hun har mere end fordoblet sin fødselsvægt, så du har næret hende så fint med din mælk,
Bekymring over om hun får nok mad, den kan du lægge langt væk.
jeg tror du skal reducere amningstiden.30 minutter eller mere, det er måske for lang tid , og hun ligger og hyggesutter og slapper bare af.og nyder det. Lige indtil du lægger hende.
Når hun vågner og græder, har hun ikke taget godt nok fat.
De første 5-10 minutter tømmer de fleste børn brystet , Hun skal synke aktivt. Efter bøvsning kan du lægge hende til igen og holde hende vågen..
Når du ammer hende, er det bedst du holder hende tæt indtil dig gerne svøbt i dynen så I har øjenkontakt og hun mærker dig mest muligt .Når hun har spist bedst er hun afslappet og sovende og klar til søvn.
Du kan du lægge dig med hende og holde godt om hende så hun mærker dig og falder i den dybe søvn. det giver dig chancen til at få sovet.
Barnevognen er også en mulighed.
Imellem måltiderne skal hun være aktiv på gulvet, bruge sin krop med forskellig leg, så hun bliver fysisk træt,. Leg og snak med hende.
En god ting er at bruge en slynge så hun kan være med dig når du skal i gang med alt det der også skal gøres..
Hun har brug for at være i favn tror jeg.
Er der mon nogen der kan hjælpe dig og trille en tur med barnevognen, så du kan få en god lur? Efter 4,5 måned, er du nok i søvnunderskud. det mærker hun også . Jo mindre hun sover jo mere pres på dig, og det forplanter sig.
Selvom far arbejder kan I vel dele natten så der er mulighed for mere søvn til dig.
Du kan evt gå¨tidligt i seng. Far kan hygge og lege og køre hende træt. Give en flaske MMe, og lægge hende til søvn.
Når hun vågner midt nat, så kan du amme og I kan sove videre.
Håber dette kan inspirere, Du kan skrive til Cathrine som er ammevejleder. Hun har sikkert endnu flere gode råd.
Rigtig meget held og lykke fortsat med jeres pige.
Varme hilsner
LisbethJess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk