Hej
Jeg har også skrevet dette indlæg i forum men tænkte du måske havde nogle konkrete råd, sagen er:
min søn på 2 år, er meget sensitiv, der skal ikke meget til så vælter korthuset og så har han et voldsomt temperament.
Vi flyttede 1 august til en hel anden landsdel, hvor vi er meget mere udendørs, hvilket klart har en positiv effekt på vores søn.
Men nu er der 2 nye børn der indkøres i hans vuggestue (han startede 1 september) og det har hylet ham helt ud af den, han sover ikke om natten mere, end max 1 times sammenhængende søvn, 1 times skrigeri og ja sådan kører det derud af hele natten, han slår, sparker og jeg kan næsten ikke holde ham, og kommer selv til skade, da han er en stor dreng og jeg er ikke specielt høj, så han banker hovedet ind i mit, river mig i håret, sparker mig, hvilket er noget rigtig møg da jeg har en skavank krop.
Jeg ender så med at måtte ligge ham frem mig, hvor han så skriger, bliver utrøstelig og slår hovedet ind i ting, nu er sengen blevet polstret, så kan han ligge der og rase ud, men det er jo ikke optimalt, han bider, vrider sig og kan slet ikke være i sin egen krop, og har han besluttet sig for at slå mig giver han ikke sådan op
Han fungere ikke så godt med andre børn, eller det vil sige jo det gør han, i små grupper (max ham og 2 andre) hvor de enten løber rundt om noget (parallel leg) eller sidder roligt, altså ikke noget med krops kontakt og egentlig ingen
integration med andre børn.
Udover det er han meget forsigtig når der er andre børn, vil ikke være på legeplads hvis der er mange børn (over 5) så leger han i den helt anden ende at de andre, vilde børn, og større drenge er han utryg ved, rolige piger, både store og små fungere han fint med
Udover det, løber han øhm sjovt? Går i det hele taget meget stift, meget svajrygget, og med armene ud til siden.
Har du nogle råd til hvad jeg skal gøre? Det skal ikke forståes som om jeg har et ondt barn, bare et frustreret et. Både med psyken og fysikken? Skal siges han er født i uge 32 og havde en hård vej til verdenen med lang vandafgang (10 dage) 36 timers aktiv fødsel hvor han desværre blev trykket helt skævt i mit bækken, da jeg ikke uvidede mig, men havde aktive tyngende veer så han gik til kiropraktor som baby, men vi var nød til at stoppe, da han sensitivitet, gjorde hun ikke kunne røre ved ham og turen var for hård for ham derhen.
vi mistede hans lillebror, 4 dage gammel tilbage i maj månede, efter mange indlæggelse gennem graviditeten, det har selfølgelig også påvirket ham, jeg var så meget væk, desværre skete der ofte noget om natten hvor jeg blev haste indlagt med blødning eller veer (lillebror er født uge 29) så han har oplevet en del gange, jeg "forsvandt" om natten
Håber du har nogle råd og undskyld det blev så langt.
Lindas svar
Kære fortvivlede mor
Jeg er dybt berørt af din historie, og kan sagtens forstå at du er fortvivlet!
Jeg hører, at du har en søn med behov for ro, genkendelighed og kun få børn omkring sig ad gangen. Alle børn er forskellige, og dit barn lyder bestemt til at være et sensitivt barn, som vi derfor skal beskytte og hjælpe bedst muligt. Det lyder til at din søn reagerer med senfølger fra en for tidlig fødsel. Det er noget lægen ved meget mere om, men grundlæggende reagerer børn, der har senfølger fra for tidlig fødsel med at afvise for meget fysisk nærvær, at blive stresset i sociale situationer og have besvær med at koncentrere sig. Jeg ved selvfølgelig ikke om dette helt er rammende for DIN søn, men det er værd at vende med sundhedsplejersken og lægen.
Jeg vil svare lidt struktureret her:
1. Institutions rammerne: Har du talt med pædagogerne om, hvilke behov din søn har? De kan både i det daglige støtte så godt som muligt, og de kan ansøge kommunen om fx ekstra timer til dit barn, så han kan opleve mere voksennærvær og støtte i sin udvikling. Hvis der skal laves en såkaldt ”udredning” (altså længere skriftlig vurdering af behov og muligheder), så kan dette tager flere år! Så pres allerede på nu!
2. De daglige rammer: Jeres liv lyder meget omtumlet, at I har flyttet, startet vuggestue og I har mistet lillebror er hårdt både for dig, men specielt også for en lille dreng som din søn. Specielt med hans sensitivitet. Prøv så vidt du kan at skabe faste genkendelige rammer i hans hverdag lige nu, så det meste er forudsigeligt. Sæt ikke færre krav til ham fordi det er ”synd” for ham… det vil kun gøre ham mere udad reagerende! Og ang. Natteroderiet: Puha det lyder som en kamp, og hans opbrudte søvn vil jo bare gøre resten af hans hverdag værre. Hold ud, det lyder også som om I er ramt ind i en udviklingskrise: Altså en periode i din søns liv, hvor der er nye ting han skal lære i hans lille hoved, og så bliver alting bare sværere. Jeg kan ikke andet end rose at du lave plads til at han kan ”rase ud”. Overvej om du måske forstyrrer ham for meget ved at være hos ham om natten… måske du skal være samme rum, men udenfor synsvidde eller fortælle at du sidder lige udenfor.
3. Familien: Det lyder som om du står meget alene om din søn. Kan nogen af den nærmeste familie eller venner måske støtte op, så han får et pusterum indimellem med en nærværende voksen. Det vil sandsynligvis give dig noget støtte.
4. Fysikken: Du skriver at din søn ”går sjovt” og oprindeligt var tilknyttet kiropraktor. Dette tror jeg stadig er utrolig vigtigt for din søns fremtidige fysiske muligheder! Men jeg kan godt se, at det ikke vil fungere, når han oplever berøring for svært som sensitiv… Kan du evt. få kontakt med en fysioterapeut gennem din egen læge… så DU kan gennemføre nogle øvelser med ham hjemme? Så det at tage til kiropraktor eller fysioterapi kun bliver en demonstration af, hvad I skal gøre hjemme og kun du rører din dreng, mon det ville hjælpe?
5. Jeg har ikke mere lige nu. Din sag er så kompleks af mange ting på en gang, at jeg har svært ved at guide her over brevkassen. Jeg håber noget af det jeg her har skrevet vil hjælpe dig. Men ellers vil jeg tilbyde dig at ringe til mig. Jeg rådgiver gerne over telefonen, det koster ikke noget

du kan finde mit nummer under Kontakt på
www.trivselifamilien.dkKærlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver Trivsel i familien
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk