Hej Catrine
Min datter er blevet 4 måneder og er begyndt at have nogle tanker om hvad der skal ske fremadrettet mht ammning.
Jeg har fuldammet indtil nu og agter at gøre det indtil 5 måneders alderen, hvor jeg vil starte med lidt smagsprøver hvis hun har lyst til det.
Jeg skal starte i skole til februar, og til den tid er hun 7 måneder, så der skal ammningen skæres ned. Har også et ønske om at stoppe ammningen helt omkring 8-9-10 måneders alderen, men aner ikke hvordan jeg lige griber det an? Er det forsvarligt at stoppe helt deromkring?
Er træt af at min datter er så afhængig af mig og at jeg ikke kan forlade hende ret lang tid ad gangen, da hun ammes ca hver anden/tredje time.
Jeg savner også at få lidt vin/øl til festlige lejligheder og det er bla også derfor jeg gerne helt vil stoppe ammningen.
Et andet spørgsmål, når hun starter i vuggestue, skal hun så have mme? Eller kan hun klare sig med almindelig mælk/vand/grød?
Ser frem til at høre fra dig 
Catrines svar
Hej og tak for dit spørgsmål, som jeg må indrømme gør mig en lille smule trist.
Trist fordi du har så travlt med at få stoppet amningen, og trist fordi du ikke kan vente med at blive uafhængig af din datter.
Når man får et barn, bliver ens liv forandret for altid. Du har nu et lille væsen der er dybt afhængig af din kærlighed, tryghed og nærhed.
Amning er i den forbindelse ikke kun mad. Det er netop en opfyldelse af de allermest basale behov, som dit barn er nødt til at få opfyldt, hvis hun skal blive et helt og sundt individ. Ikke kun fysisk, men i aller højeste grad psykisk.
Ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv, er det bedst at amme i mindst 1 år. 6 mdr fuldt, og 6 mdr - eller længere - delvist, dvs samtidig med almindelig mad. Man kan sagtens amme selvom man arbejder eller går i skole. Så kan man amme om morgenen, om eftermiddagen og om aftenen. Derimellem kan barnet få vand at drikke til maden og evt. mme. Komælk bør du vente med at introducere til 8-9 mdr og gerne endnu senere. Det er svært at fordøje komælk for et lille barn.
Jeg håber at du vil overveje at blive ved med at amme din datter, og at du vil tænke over livet set i et større perspektiv. Din datters afhængighed af dig er så kort (men rigtig, rigtig vigtig) set over et helt liv. Det kan være svært at forestille sig nu, men der kommer et tidspunkt hvor du vil savne at have dette lille væsen så tæt. Den tid kommer aldrig igen - men du har masser af år til dig selv. Pas på med at haste afsted. :-)
Jeg håber du læser dette på den måde, at jeg ikke er ude på at dømme og kritisere - jeg håber bare på at du vil tænke lidt over det jeg har skrevet. Og så ønsker jeg jer alt det bedste fremover.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk