Hej Lisbeth.
Min søn er 6 mdr gammel. Han har aldrig været MEGET småtspisende, men han trives i bedste velgående. Vejede ved fødsel 2900 og vejer nu 8,1 målte 50 cm og måler nu 71. Så han følger sine kurver.
Han er frisk og energisk. Pludrer i et væk, sidder selv, triller fra ryg til mave - dog ikke omvendt, møver sig næsten fremad, og øver sig i at komme op i kravlestilling. - Som jeg mener er helt efter bogen.
Nu ligger udfordringen jo så i at lære et barn som OVERHOVEDET ikke er interesseret i mad, at spise grød og mos. Jeg kan godt få et par skefulde i ham, men så begynder han ellers at pyldre, og kaster sig bagover i stolen. Jeg har prøvet at lade ham sidde med skålen med mos og grød selv, men han har ikke den der interesse for at røre rundt i maden. Jeg har også prøvet at give ham agurk, melon og forskellige ting han kunne sidde med i hånden, heller ingen succes, han vil slet ikke røre det.
På trods af at han ikke spiser det vilde så trives han i bedste velgående, så mit spørgsmål går på, skal jeg bare forsætte med at tilbyde ham og acceptere når han ikke vil have noget? Er det normalt at være så uinteresseret i mad?
Det skal siges at han fik sonde de første 14 dage af hans liv fordi han ikke ville spise, derefter var det en kamp at få ham til at tage flasken. - Det går bedre, han får cirka 600 ml i døgnet, så det er okay. Jeg presser ham på ingen måde, og accepterer at han altså bare nogen dage lever på en sten.
Men da jeg desværre har en sundhedsplejerske som er meget striks og ikke siger andet end: "Til jul skal han kunne spise and med kartofler!" så synes jeg det kunne være meget rart at høre en andens mening om hele situationen.
Jeg håber du kan hjælpe.
Lisbeths svar
Hej !
Du har en dreng som trives fint ,læser jeg. han er godt med motorisk og hans højde og vægtkurve er fin.
Mad skal ikke være en kamp. Mad skal være en glæde og lysten skal være der..
Du gør det helt rigtige. du tilbyder ham, og lige pludselig en dag så kommer interessen.
Han er stadig kun 6 måneder. Det næste halve år skal bruges på at introducere ham stille og roligt til familiens mad, som han kan spise omkring et års alderen.
De allerfleste babyer får lært at spise i det tempo som passer dem. Pres avler kun modstand.
Han sidder vel med jer når I spiser og ser I nyder maden. Stille og roligt kommer han i gang med mere mad.
Og and med kartofler er ikke et must til en baby på 8 måneder. Det kan være han kan spise lidt risengrød.til den tid.
Fortsæt du med dine gode intentioner og han vil lære at værdsætte maden.
Fortsat held og lykke med ham.
God søndag.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
,
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk