Anonym skriver:
Min mand har i et stykke tid været arbejdsløs, han er pt. på dagpenge og syntes selvfølgelig det er træls, han har så i et stykke tid gået og overvejet at blive selvstændig, han præsenterede det for mig for et par dage siden og ja, jeg ved sgu ikke helt.
Vi har jo nogle udgifter hver måned, og to børn som skal forsørges, jeg arbejder fuldtid men tjener desværre ikke nogen formue, men jeg vil gerne støtte min mand i hans drøm om at blive selvstændig, men på den anden side så er jeg også nervøs for alle de nye ting han skal tage stilling til.
Jeg søger derfor succeshistorier indenfor det at blive selvstændig, hvad er godt og hvad er knap så godt?
Vi kender ikke nogen tæt på som er selvstændig erhvervsdrivende og derfor håber jeg nogen herinde enten selv er det, eller har en ægtefælle som er det.
Vi har en opsparing på ca 70.000 kr som vi kan bruge som buffer indtil han forhåbentligt er kommet godt i gang, alt begyndelse er jo svær, men jeg vil meget gerne tro på min mand og vise ham den tillid, det tror jeg også vil gøre det nemmere for ham.
Jeg er på en gang stolt af ham men også nervøs.
Det er indenfor tekstforfatning og hjemmeside branchen han gerne vil arbejde med, det er en hård branche det ved han, men det er også et kæmpe marked.
Kom med jeres råd og gode erfaringen piger
Min søsters kæreste er selvstændig, og hans forældre har også eget firma - det værste er jo at i de perioder der ikke er nok at lave, eller der intet er at lave, afhængig af virksomheden. Så er der jo intet der hedder fagforeninger a-kasser eller lign. Så er man jo afhængig af egen indtægt.
Det kan være svært at få til at løbe rundt i perioder, derfor har de ingen børn endnu - da der er rigtig mange usikre grundlag i økonomien osv.
I de perioder hvor de så tjener kassen, er det jo mega fedt, og de bestemmer selv arbejdstider, dage, osv. Men min svoger arbejder 15 timer i døgnet ca, og det er man nødt til når man har sit eget. Specielt de første år, der er jo sjældent råd til andet.
Min veninde har lige købt en lækker forretning med børnetøj, hende og kæresten er fuldt afhængige af butikken. De er nødt til at have afdragsfrihed på hus, at være i butikken igen når børnene er puttet, og tage på indkøb i København (bor i Jylland) og på info hos de forskellige leverandører i flere dage, have weekender fra børnene.. Og de sætter penge til i virksomheden lige nu, så der er så meget at forholde sig til..
tiden, pengene, børnene, hinanden, konsekvensen ved at sætte en masse penge i noget - som måske ikke kan gå, kan gå konkurs. Så det er vigtigt hvilken slags virksomhed man vil starte :-) og hvordan man hæfter osv.
håber det lykkedes for jer :-)