Hej lisbeth. Jeg har et spørgsmål angående søvn.
Min søn er nu 6 mdr og har altid haft et godt sovehjerte, indtil han blev 1 1/2 md sov han døgnet rundt uafbrudt, men er siden da kommet ned til cirka 15-16 timer i døgnet hvor han sover. :-)
Han sover lige nu 3 lure om dagen lagt sådan her:
21-08: sover
10-11:30-12: sover
14-15:30: sover
18-18:30 sover
Denne rytme har han kørt siden han var omkring 3 1/2 måned og den har fungeret super godt for os. Nu er vi dog nået dertil hvor vi bliver nødt til at have ændret lidt i rytmen, da han snart skal i dagpleje, og dermed vil skulle op kl. 06 og sikkert i seng omkring kl 19 kunne jeg forestille mig. Burde han nu ned på 2 lure dagligt? Jeg har svært ved at se hvordan jeg skal gøre dette, da jeg ved med den rytme vi har nu, at han absolut ikke kan holde sig vågen fra 15:30 og til han skal i seng kl 21.
Når han starter i dagpleje vil rytmen sikkert være
06: står op
08-09: formiddagslur i dagplejen
12-?: Middagslur i dagplejen. Jeg laver et spørgsmålstegn da jeg er i tvivl om hvor længe han her vil sove, da han jo nu kun sover halvanden time, men i hans nye rytme vil formidagsluren jo også være kortere.
Hvis vi så antager at han sover til kl 14, så vil han hvis han kun skal have 2 lure, skulle være vågen indtil kl 19, hvilket er 5 timer. Er det ikke alt for længe? Tror jeg simpelthen ikke på han kan, og samtidig tænker jeg at han nu er så store at han ikke burde behøve den 3 lur, og jeg føler mig forkert når andre kan få deres børn til at nøjes med 2 lure og jeg ikke kan..
Hvad tænker du?
Lisbeths svar
Hej !
Der er mange bekymringer når de små skal passes ude og deres rytmer skal ændres.
Han har et godt sovehjerte. og det tror jeg han fortsætter med.
Han er stadig så lille, at jeg tror han skal have sine tre lure. Det er der masser af børn der skal have.
Formiddagsluren kan være han tager et par timer. efter frokost igen et par timer..
En powernap på en god halv time. om eftermiddagen, på vej hjem. det kan være det, der gør ,han klarer eftermiddagen i fin stil.
Du må etablere et godt samarbejde med dagplejemoderen. Han skal ikke sove hele eftermiddagen hos hende, det må kunne løses så han får glæde af de vågne timer der.og ikke er helt overtræt når I henter ham..
Held og lykke med opstarten i dagplejen. Han skal nok vise vejen med søvnen og hans behov.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld