Eksperthjælp: At stoppe med amning om natten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.023 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. november 2014

Catrine Hansen

Hej Catrine.
Jeg skriver i aller højeste desperathed til dig, da jeg har en datter på 14 måneder som simpelthen ikke kan stoppe amningen.

Jeg har nedtrappet amningen, sådan at hun kun får bryst når hun bliver puttet om aften kl 20. Derudover vågner hun ca. 2 gange inden vi går i seng kl 23-00. Hun bliver puttet i sin egen seng til vi går i seng, så kommer hun med ind og ligger i smørhullet. Hun er simpelthen ikke til at putte igen når vi går i seng, det er somom at hun kan mærke at nu skal mor og far i seng.

Vi har prøvet at trøste hende istedet for Pat, lange højhalset trøjer, vand osv. intet held endnu, hun går fuldstændig amok og er utrøstelig indtil jeg tilsidst ikke kan holde ud til at høre på mere gråd. Det går lige i hjertet....

Hun har aldrig sovet én eneste nat igennem og hun bruger mig som sut. Det skal lige siges at hun aldrig har villet ha hverken sut eller sutteflaske.

Jeg sover ikke om natten og jeg er begyndt at få nærmest klaustrofobi når jeg bare er en stor Pat med mælk for hende. Jeg kan simpelthen ikke være i fred og jeg er begyndt at være rigtig frustreret og ked af det over det. Ærlig talt tror jeg sku at jeg er ved at gå ned med flaget. Jeg kan snart ikke holde det ud mere og jeg er så træt af at høre på andre folks "gode" råd, holdninger og meninger.

Hun har aldrig været den store spiser, morgenmad (frugtgrød - dem man kan købe i pakker i supermarkedet) Spiser hun godt af om morgnen. Så får hun frugt og lidt kiks til mellem måltid og så rugbrød med pålæg til middag evt en ostehaps til. Derefter en snack igen med frugt og lidt brød og så aftensmad. aftensmad spiser hun aldrig særlig meget af.

Hun er fra den 6/8-2013 min termin var den 16/8-2013 så hun er født 10 dage for tidligt (ikke et præmature barn) men hun har altid været lidt bagud, ihvertfald iforhold til de børn på hendes alder vi omgåes.

Hun er en meget klog, bestemt og selvstændig bette dame med et stort trygheds behov.

Hun har aldrig rigtig været syg, hun havde lidt med nakken lidt efter hun blev født (en ynglings side med hovedet) men det rettede vi op på med øvelser fra fysio. Derudover startede hun i dagpleje i august og har været meget snottet og forkølet og derefter mellemørebetændelse som vi heldigvis er sluppet af med. Hun har dig lidt væske i ørerne som bliver fjernet på fredag den 31-10-2014 hvor hun skal have dræn i.

Hun sover 1 lur om dagen fra kl 12-14 eller 13-15

Jeg er virkelig i uråd til hvordan ammestoppet skal foregå, jeg går på uddannelse og det er ret svært når der er en der ligger og roder rundt hele natten efter babsen.

PLEASE HJÆLP!

Catrines svar

Tak for dit spørgsmål, hvor jeg fornemmer stor frustration, både over søvn og amning - dog mest amning, som jeg læser det.

Må jeg starte med at sige, at det da er rigtig dejligt at du har ammet så længe. :-) Det har din datter haft meget tryghed, glæde og sundhed af, og nu ønsker du ikke at amme mere, både fordi du ønsker at være fri for at være til rådighed med dine bryster, og fordi du ønsker at få en bedre nattesøvn.

Jeg forstår dig til fulde! Og du kan da også med god samvittighed fortælle din datter, at nu vil du ikke amme mere, men at det ikke betyder at du elsker hende mindre.

Jeg synes du skal starte med amningen - så kan det være at dét med søvnen løser sig, eller også bliver det nemmere at håndtere for dig, når du får adskilt mælk og søvn.

Mit allerbedste råd til jer er, at du skal flytte ud af soveværelset så længe det tager din datter at forstå, at hun ikke længere kan få bryst. Du er nødt til at gå ind i et rum, så du ikke kan høre din datter. For hvis hun græder er der stor sansynlighed for at du løber ind og ammer hende. Når beslutningen om at stoppe er taget, er du nødt til at holde fast, hvis ikke det skal blive endnu sværere at stoppe næste gang du så prøver.
Hvis du stadig kan høre din datter må du tage ørepropper i! Eller forlade jeres hjem om aftenen og sove et andet sted. Så er det selvfølgelig hårdt for din mand/kæreste imens, for det bliver så hans job at trøste jeres datter. Han kan tilbyde hende lidt vand i en kop, men ikke andet. Han skal selvfølgelig trøste hende og holde hende, hvis hun bliver meget vred/ked af det. Han er nødt til at rumme at hun ikke bare accepterer jeres beslutning. Selvfølgelig vil hun brokke sig højlydt!! Hun kan jo ikke fortælle hvad hun føle, så hun må skrige det ud. Det er hendes måde at fortælle at hun er vred på, men det ændrer ikke på at I er hendes forældre, og I skal kunne rumme alle de følelser hun indeholder. Også de mindre "pæne". Fortæl hende at I godt kan forstå at hun er ked af det, men at I har besluttet jer og det bliver sådan! I må endelig ikke råbe ad hende eller blive sur på hende. På den måde lærer hun bare, at nogle følelser ikke er acceptable, og det vil skade hende følelsesmæssigt på sigt.
Dette kan vare fra 1-flere nætter. Jeg synes godt at jeres datter kan fortsætte med at ligge i jeres seng. Det vil være meget hårdt for hende BÅDE at blive nægtet brystet OG blive "forvist" til sin egen seng. Børn bliver rolige og trygge børn af at sove sammen med deres forældre.

Prøv i første om gang dette, og skriv endelig igen hvis I har behov for det.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.