"Hej H,"
Hejsa.
Jeg er mor til en dejlig dreng på knap 1 år, og kunne godt bruge lidt vejledning til kosten, nu hvor vi ikke længere bliver fulgt af sundhedsplejerske.
Min søn har altid lagt over normal kurven i vægten, men i løbet af de sidste måneder er kurven knækket en smule, dog endnu ikke noget lægen er nervøs for. Han har været syg ofte det første år, og blev bl.a. opereret for pylerusstenose da han var 1 mdr. Han blev fuldammet til 4 mdr. og vi gik derefter i gang med lidt grød og mos som han fra starten af har været vild med. Da han var yngre (5-6 mdr.) måtte jeg tit lave dobbeltportioner for at mætte ham. Omkring 5 mdr. valgte han mosen fra, og har siden fået alt sin mad i små stykker, som gradvist er blevet større, grød og A38 accepterer han dog stadig, men ikke grøntsags og kartoffelmos.
Fra 6-9 mdr. var han hårdt ramt af MØB, og havde i den forbindelse perioder hvor han blev fuldammet op til en uge af gangen, da han nægtede alt andet mad. Ved 9 mdr. fik han dræn i ørerne, og efterfølgende har han været god til at spise, alligevel er det herefter kurven er begyndt at knække (han var aktiv og kom rundt selv allerede fra 4 mdr. så det er ikke en gang i forbindelse med han blev mere aktiv).
Han er ydermere hårdt ramt af astmatisk bronkitis, det har han været siden 6 mdr. og får høje doser medicin dagligt, alligevel har han daglige symptomer...
Egentlig kan jeg ikke helt forstå at han bliver ved med at falde vægtmæssigt, for jeg synes han spiser godt, så tænker på om jeg mon ikke giver ham det han har brug for?
Han er gået fra at ligge 1 kurve over vægtmæssigt, og på kurven længdemæssigt, til nu at ligge 1 kurve under vægtmæssigt (altså han er faldet 2 kurver siden 8-9 mdr.) og 1 1/2 kurve over længdemæssigt...
Hvis nu jeg lige skriver hvad han spiser i løbet af en dag, så ville det være rart hvis du gider kigge lidt på det, og se om der evt. skal ændres lidt.
Tidlig morgen: Ammetår (maks. 30 ml. har han taget i flaske ved pasning, så ren hygge)
Morgenmad: Havregød/3-kornsgrød/øllebrød lavet af 2 dl. vand, 1 dl. f.eks. havregryn, 3 skeer MME-pulver, en god sjat olie (tidsel/hørfrø/raps). Han spiser som regel op, eller næsten op.
Formiddag: 1/2 grovbolle med smør, lidt frugt og grøntsager (f.eks. i dag honningmelon, banan og peberfrugt)
Middag: 1-1 1/2 skive groft rugbrød med et godt lag smør, f.eks. leverpostej/makrelsalat/smøreost/most advocado...
Eftermidag: En skål (1 1/2 dl vil jeg tro) A38 med revet æble/andet most frugt, lidt ærter/majs eller lignende og nogle gange en ostehaps eller frugttang. Nogle gange også en lille hygge ammetår efter en dag i dagpleje.
Aften: Det samme som os, f.eks. kylling og bagte rodfrugter, spagetti med bacon og svampe osv. Han er begyndt at sortere kødet fra og spise det først, vi forsøger derfor at holde lidt igen. Han spiser som regel en lille børnetallerken fuld, vel omkring 2 dl...
Sen aften: En lile ammetår som godnathygge, igen maks 30 ml. når han er blevet passet.
Til maden får han letmælk, til mellemmåltider og ind i mellem får han vand.
Han er testet for fødevareallergi pga. astmaen, men der er ikke noget at komme efter...
Han kan lide alt hvad han har smagt af mad indtil nu, undtagen hårdkogte æg.
Er der noget der kan ændres i kosten, er det 'problemer' med kosten som evt. gør at hans kurve knækker?
Mvh H
Pias svar
Du fortæller, at din søn er blevet testet for allergi, men han er ikke testet for intolerance, og min bedste vurdering er, at han reagerer på mejeriprodukter. Årsagen til, at det er mælken, jeg hæfter mig specielt ved, er de gantagne tilfælde af mellemørebetændelse, du nævner.
Nu er det jo heldigvis ret let at afprøver: Du holder ham blot væk fra al mælk, smør, youhurt etc. i de næste to måneder, og vurderer så, hvordan han får det /om han tager mere på.
Du kan give ham et tilskud af kalk, så du er sikker på, at han får nok. Eks. Cal-Mag 1:1 fra Solaray er god. Knus tre tabletter i en morter og bland det i hans grød, det vil han ikke kunne smage.
Husk han skal have en god sjat olie hver dag. Rapsolien er fin, forudsat den er koldpresset og økologisk.
Held og lykke med ham (0:
Venlig hilsen
Pia Birk