Forsker: Frygt for arbejdsløshed får os til at udskyde børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

753 visninger
2 svar
2 synes godt om
29. oktober 2014

Baby.dk

Fra Avisen.dk

Forsker: Frygt for arbejdsløshed får os til at udskyde børn

Sex og Samfund vil ændre på undervisningsmaterialet til skolernes seksualvejledning, så der kommer mere fokus på, at det gælder om at få børn, før det er for sent.

Men oplysning alene kan ikke gøre op med, at mange danskere venter med at forsøge at få børn, til de er i 30'erne, selvom det er ensbetydende med en langt lavere fertilitet. Det siger seniorforsker Mogens Nygaard Christoffersen, seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI).

- Det er en væsentlig forklaring på de faldende fødselstal, at der i en del år har været en relativt stor gruppe, som er kommet for sent i gang. Og der er unge, der tror, at de uden problemer kan få børn, indtil de er 40 år. Men en anden del er det økonomiske og uddannelsesmæssige, og der kan man ikke bebrejde nogen, at de gerne vil vente, siger han og fortsætter:

Læs resten

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Sikke noget fis. I dk har vi da nærmest latterligt gode muligheder for at få børn under uddannelse! Og so what hvis man ikke lige får et job på hånden med det samme efter endt uddannelse? Dagpenge er da ca samme sats som den udbetaling en forældre under uddannelse kan få? Hvis ikke lidt mere endda. 

Og jeg tror da absolut at arbejdsgivere hellere vil ansatte en 27 årig nyuddannet med 1-2 børn end en 25årig med udsigt til et par barsler.  

og hvem pokker siger man SKAL have KØBT en familiebolig for at få børn? Vi bor til leje i en 3vær, og det går da meget godt! Så må drømmeboligen komme når ham der hr. Mand er færdig med at læse.

jeg har meget svært ved at se den økonomiske problematik i at få børn tidligere i dette land. Det er da kun pga folks egne høje levestandarter med en iPad hver og ferier sydpå. 

Jeg tror nærmere problemet ligger i at unge idag blivet pacet hjemmefra til at opnå så meget som muligt inden de stifter familie. Forældrene maler fanden på væggen omkring familielivet - "vent vent vent! Det er SÅ hårdt! Og uuuuuh det er så dyrt!! Nyd nu din ungdom!". Hvor mange tråde har man ikke lige læst fx med "unge" (ja for nogen er ikk engang under 25) under uddannelse der brændende ønsker barn men ikke rigtig tør, fordi mor og far forventer noget andet af dem.. At man ikke burde styres af mor og fars (og omverdenens) forventninger i den alder er jeg enig i- men desværre kan jeg se på min egen omgangskreds (alder 23-30) at det desværre er virkeligheden for rigtig rigtig mange alligevel. 

Anmeld

29. oktober 2014

tribk

Mor11 skriver:

Sikke noget fis. I dk har vi da nærmest latterligt gode muligheder for at få børn under uddannelse! Og so what hvis man ikke lige får et job på hånden med det samme efter endt uddannelse? Dagpenge er da ca samme sats som den udbetaling en forældre under uddannelse kan få? Hvis ikke lidt mere endda. 

Og jeg tror da absolut at arbejdsgivere hellere vil ansatte en 27 årig nyuddannet med 1-2 børn end en 25årig med udsigt til et par barsler.  

og hvem pokker siger man SKAL have KØBT en familiebolig for at få børn? Vi bor til leje i en 3vær, og det går da meget godt! Så må drømmeboligen komme når ham der hr. Mand er færdig med at læse.

jeg har meget svært ved at se den økonomiske problematik i at få børn tidligere i dette land. Det er da kun pga folks egne høje levestandarter med en iPad hver og ferier sydpå. 

Jeg tror nærmere problemet ligger i at unge idag blivet pacet hjemmefra til at opnå så meget som muligt inden de stifter familie. Forældrene maler fanden på væggen omkring familielivet - "vent vent vent! Det er SÅ hårdt! Og uuuuuh det er så dyrt!! Nyd nu din ungdom!". Hvor mange tråde har man ikke lige læst fx med "unge" (ja for nogen er ikk engang under 25) under uddannelse der brændende ønsker barn men ikke rigtig tør, fordi mor og far forventer noget andet af dem.. At man ikke burde styres af mor og fars (og omverdenens) forventninger i den alder er jeg enig i- men desværre kan jeg se på min egen omgangskreds (alder 23-30) at det desværre er virkeligheden for rigtig rigtig mange alligevel. 

Du har helt ret. Der er ingen der siger at man skal have uddannelse, job og bolig på plads inden man før børn - bortset fra dem der gerne skulle have de der børn noget tidligere. Det er ikke "alle andre" der siger det. Problemet ligger i, at mange ikke vil have børn før ovenstående er på plads, og så risikerer de at det er for sent. Jeg er KÆMPE fortaler for at få sine børn under uddannelse. Den fleksibilitet man har som studerende er guld værd, mens man har små børn. Den findes simpelthen ikke i noget job. Jeg er studerende og har et barn på 3. Jeg synes ikke jeg mangler penge. Jeg synes heller ikke han er særlig dyr i drift, og vores husholdningsbudget er ikke steget så meget som en krone fra før vi fik ham og til nu.

Oven i det så synes jeg også, at hvis man gerne vil have børn og er arbejdsløs, så bare gå i gang. Der er så mange der venter, fordi de vil i job først. Jeg synes blot man bruger tiden fornuftigt, når man nu engang ikke har andet man skal. Så lav da børn Et job skal nok komme engang, man behøver ikke lave ingenting imens, for så BÅDE at starte job og baby på én gang. Børn er en større gave for samfundet end at man har et job. Synes jeg

Alt i alt så synes jeg at udgiften ved at have børn er lavere end hvad "folk" giver udtryk for. Så er det heller ikke dyrere...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.