Hej Vivi
Jeg er gravid i 9. Uge. Min mave er allerede vokset en del og jeg synes ikke det er ret at ligge på mave på hårdt underlag, hvilket er det ene element i mit problem.
Vi går nemlig til mor/barn gymnastik min søn på 3 år og jeg. Vi hopper meget, løber, ligger på maven og bær rundt på børnene og leger flyvemaskine (min dreng er stor og vejer 17 kg)
Men hvad er egentlig ok at gøre i første trimester? Må jeg gerne hoppe og ligge på maven selvom det ikke føles behageligt?
Min dreng får meget ud af timerne, og vil nødig stoppe, omvendt skal han ikke se at jeg ikke er med til halvdelen da han så også vil blive passiv, han er meget genert og forsigtig og gør ikke noget på egen hånd men holder sig tæt op af sin mor, derfor synes jeg det er et forkert signal at sende til ham ikke at være aktiv og med ligesom de andre.
Håber du kan hjælpe.
Venlig hilsen tumlingens mor
Lisbeths svar
Hej !
Tillykke med graviditeten.
Du må gerne hoppe, løbe og ligge på maven.
Når det er sagt, skal du selvfølgelig passe på dig og ikke gøre noget der giver ubehag.
Mor barn gymnastik skal være en sjov ting som I laver sammen. du skal ikke være bekymret om du skader barnet.
.I stedet for at ligge fladt ned, kan du måske lægge dig på alle fire og bøje dig ned, så du kommer i niveau med madrassen. eller læg dig på siden.
.
Når han skal bæres , tag ham om på ryggen, det er mindst belastende.
Hoppene kan måske erstattes med gadedrenge hop ,eller twist fra side til side, det er mindre belastende end de andre hop.
Det er mine forslag. En god ide er at tale med instruktøren, så hun kan give flere forslag til øvelser når hun instruerer børnene..
Når der er flere muligheder, er din dreng sikkert med på dem.
Held og lykke med graviditeten og med gymnastikken sammen med din store dreng.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk