Eksperthjælp: 5,5 måned er ikke interesseret i mad.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.296 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. oktober 2014

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth.
Jeg har en søn på 5.5 måned som jeg hele tiden har haft lidt spiseproblemer med. Han har hele tiden haft problemer med at tage på, fordi han ikke har drukket nok fra flasken (har også fået sonde). Vi begyndte på skemad da han var 4 mdr gammel efter anvisning fra børnelægen. Det svinger meget hvordan det går. Grød er IKKE et hit, der ryger maks 3-4 skeer bed, mos derimod Kan han godt spise 1/2-1 hel dl, hvis han er oplagt. Han får grød til middag og mos til aften.
Min bekymring går på at han slet ingen interesse viser for mad, altså overhovedet ikke. Heller ikke vores mad. Han er mildest talt bedøvende ligeglad med mad.
Jeg bekymrer mig om at han jo på er tidspunkt skal lære selv at tage maden i munden, og det er jeg bange for at han ikke lærer, fordi maden slet ikke fanger hans interesse. Er bange for at vi kommer til at skulle made ham og "overtale" ham altid. Vi er meget bevidste om ikke at presse ham til at spise hverken skemad eller fra flasken. Det har altid gået bedst når vi bare har tænkt "han spiser det han spiser", og bare har accepteret at han kun har fået 400 ml mælk i døgnet eller kun 1 skefuld grød på en hel dag.

Han fejler intet. Han er undersøgt igennem på børneafdelingen så der er ikke nogen fysiologisk forklaring.

Er det normalt at man i en alder af 5.5 måned overhovedet ingen interesse har for mad?

Lisbeths svar

Hej Mie!
Det er tungt, når de små ikke spiser så meget, som vi forældre mener de skal.

Heldigvis er han genneundersøgt på børneafdelingen og han er sund og rask. ,det giver vel en vis ro?

Jeg formoder han følger sine kurve både vægt og højde ..selvom den nok er under gennemsnittet.?

Jeg formoder han er en glad dreng, som kan de ting som svarer til hans alder ?

I gør det helt rigtige i og med I ikke presser ham. alligevel er her et par råd som i kan eksperimentere med.

Når han får grød så lav den på MME, så han får mere på døgnbasis.

Prøv at hælde enten lidt sveskemos eller æblemos ovenpå. den søde smag har ofte en gunstig virkning. I kan gøre det samme med mosen.

Når i spiser jeres mad, hav ham med ved bordet i hans stol, i kan sidde og hygge i god stemning. Det gør i sikkert allerede.
Han putter sikkert alt i munden for at undersøge det. det kan i udnytte ved at lade ham have en tallerken grød eller mos foran sig.
Han vil formentlig dyppe sine fingre og bagefter stikke dem i munden..
Hvis han kan lide det så gør han det igen. Lad ham endelig, det er måden at gøre ham nysgerrig på mad.

Læg et stykke voksdug under stolen, så kan han grise det han lyster
Det sviner altid uanset hvor gamle de er, når de starter med at spise.

Snart kan han begynde med små bitte hapser af f.eks bondebrød. de kan være smurt med usaltet smør, smøreost eller avocados.,
han vil tage dem, knuge dem i hånden og tilsidst proppe dem i munden,
Selvom han ikke har tænder kan han sagtens tygge dem. det kræver lidt tilvænning, han kan hoste lidt, men skal nok klare det. i skal være ved ham.

en meget moset banan kan de fleste børn lide, eller en meget moden moset pære. Den søde frugt er ofte et hit.

Hav tålmodighed, han skal nok blive interesseret. Når han begynder at kravle rundt stiger appetitten.

Håber dette kan inspirere, ønsker held og lykke med sønnen og maden.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.