Eksperthjælp: Kan man mærke at man er gravid allerede når ægget sætter sig fast?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.650 visninger
2 svar
0 synes godt om
24. oktober 2014

Tina Sandager

Hej Tina!

Jeg bliver simpelthen nødt til at spørge! Jeg synes selv jeg kender min krop ret godt. Den reagerer rigtig hurtigt, både på stress, medicin, når jeg ikke får spist ordentlig osv. Jeg plejer at sige at min krop er meget sensitiv - netop fordi den reagerer før jeg egentlig selv gør.

Jeg er nødt til at høre om det er muligt, at mærke et æg sætte sig fast? Jeg er i min første cyklus, så det ville være total surrealistisk - og alligevel tør jeg slet slet ikke håbe, da jeg forsøger at holde det nede på jorden.

Jeg har det som om der er noget i min mave. Noget der absolut ikke plejer at være der. Det er på ingen måde på niveau med mine typiske ægløsning/menssmerter. Det gør egentlig heller ikke ondt-ondt, det er bare underligt. Det føles som om der er en lille boldt i mit underlig, det spænder, niver lidt og "blupper" nogle gange. Jeg har altid sovet på maven, hvilket jeg elsker - dér føler jeg mig slet ikke tilpas nu. Jeg er træt på en helt anden måde en normalt, bliver hurtig svimmel, får sure opstød og kan ofte tænke "Okay, nu brækker jeg mig!". I første omgang troede jeg virkelig, at jeg blot skulle lave nr 2 på wc'et, men ikke engang det. Og min tissetrang! Jeg har aldrig i mit liv tisset så meget - det er virkelig som om min krop bare har vendt 180grader i løbet af en lille uges tid.

Jeg ville ønske jeg kunne give dig en times tid i min krop, for det er virkelig svært at beskrive. Jeg er virkelig bange for, at jeg overanalyserer, bilder mig noget ind eller lign - men det bliver altså ved! Selv min kæreste mener ikke jeg er mig selv. Jeg er overvægtig og har altid haft en cyklus der havde sit eget liv - så jeg har været indforstået med, at det ville kunne komme til at tage tid.. Derfor kommer det bag på mig.

Så mit spørgsmål er: Er det realistisk, at man kan mærke det? Jeg er så spændt på min testdag om halvanden til to uger. Dog er jeg også forfærdelig bange for at blive skuffet.

:-)

Mvh,
Den forvirrede

Tinas svar

Kære forvirrede,

alt er muligt i denne verden. Jeg kender til flere eksempler på kvinder der har vidst de var gravide flere dage før testen har vist positiv, og nogle der helt tydeligt har mærket at ægget "landede" i slimhinden. Nogle kvinder får også en lille plet blødning - en såkaldt implantationsblødning - når ægget har sat sig fast.

Når det så er sagt, så er det også meget typisk at krop og psyke hænger sammen - netop som du beskriver at din krop gør - og det vil sige at kroppen kan lave symptomer på graviditet, når man virkelig ønsker sig et barn. Det er flere eksempler i den medicinske historie på at kvinder har gået rundt og set højgravide ud i flere måneder, uden at der er et foster i livmoderen - en såkaldt indbildt graviditet.

Så du må væbne dig med tålmodighed og se om du får menstruation eller om der er to blå streger på testen om et par uger :-)

Jeg krydser fingre for jer!

Kh Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2014

Chantie

Det kan godt lade sig gøre.. Vi dyrkede sex den dag jeg havde ægløsning, efter ca 8 dage kunne jeg mærke sådan et niv i underlivet.. og så havde jeg bare sådan en mærkelig fornemmelse i kroppen. Sådan lidt urolig sommerfugle i maven, og jeg var sikker på jeg var gravid. Mine test startede med at være positive når tiden var overskredet, men omkring 3+5 var jeg 100% sikker

Anmeld

25. oktober 2014

mor2015

Jeg var slet ikk i tvivl 3 dage efter min ægløsning sagde jeg til min kæreste at jeg var sikker på at den er der. Ømme bryster, underlig fornemelse i kroppen og ubehag. Og testede positiv 3+4 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.