Hej Lisbeth.
Jeg har en søn på 4 1/2 måned . Han har altid sover dårligt om natten, men aldrig så slemt som de sidste tre uger. Tidligere har han kunne tage stræk på 4-6 timer, og har i lang tid kun behøvet mad en gang. Han bliver putte 21.30 og sover til mellem 6.30-9.30. Vi går i seng samtidig ellers når jeg ikke at få nok søvn, da han sover så uroligt. Han plejer at falde i søvn ved brystet og så blive puttet i sin vugge, senere på natten kommer han sover over til os og sover videre. Han har bøvlet en del med sin mave, hvilket har gjort at han lå meget uroligt et par timer op til afføring, der ofte kom 2 gange om natten. De sidste 3 uger har alt så ændret sig. Han har haft nogle nætter, hvor vi har skulle give sut 20-30 gange, han har haft vågenperioder på flere timer, han vågner, hver time til halvanden natten igennem. Nogle nætter har han haft problemer med maven. Han falder ikke til ro ved hverken sut, eller at komme i vores seng eller at ligge tæt ind til os. Det eneste han falder til ro ved er at få bryst, så det får han nu 3-4 gange. Han kan godt ligge i flere timer ved brystet og vågner, hvis brystet ryger ud. Ved ikke om det handler om sult, tryghed eller andet. Men det er ved at være så hårdt ikke at få et par timer samlet og det er hårdt for min ryg. I nat har jeg siddet op og sover 6 timer med ham liggende ved bryster for at få lidt søvn. Ved ikke hvad jeg skal gøre eller hvem jeg skal kontakte for at få hjælp?? Det tærer på energien og humøret og overskuddet til at være der for ham. Om dagen er der ingen rytme, han er nu begyndt at kunne sove ca 1 time i barnevognen, hvor han ellers altid har skulle sove i en kørende barnevogn, en vuggende slyngevugge eller i mine arme. Han kan godt sove to-tre timer, hvis han får lov til at ligge hos mig eller vi går tur. Når han står i barnevognen vågner han oftere. Håber noget af det giver mening, du kan ihvertfald nok mærke min frustration.
Lisbeths svar
Kære du!
Forstår hvis du er helt udkørt og bare håber på lidt søvn.
At han gerne vil sutte om natten, er både tryghed, nærvær, mad og stimulation af din mælkeproduktion.
Du kan ændre produktionen på anden vis.
Tag et par dage, hvor I hygger i seng eller sofa. lad alt andet ligge. Brug dagen på at amme ham hyppigt, drik selv rigeligt sov når han sover.
Nyd ham, am ham og ha ro på. Lad dig varte op af nogen der kan. Du fabrikerer mælk, der er brug for ro.
Når din mælkeproduktion er øget, vil han drikke mere, og forhåbentlig sove bedre.
Det vil også hjælpe på lurenes længde om dagen. Når han får mere mælk, sover han længere, og spiser mere når han kommer op.
De par dage er givet godt ud både til dig og ham.
Det er ofte sådan , når der er gået en 3- 4 -5 måneder, så er moren ved at være godt udtrættet af den manglende søvn. hun husker nok heller ikke at få hvilt sig om dagen. Der er mange ting der skal gøres. Træthed og travlhed går ud over mælkemængden.
Håber det lykkes dig, og fortsat held og lykke med ham.
Du kan skrive til Cathrine hun er Ammerådgiver.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk