Hej Lisbeth.
Jeg skriver til dig da min søn snart skal starte i dagpleje. Til den tid vil han være 9 mdr, minus 5 dage, så lad os bare gå ud fra et 9-måneders barn.
Mit spørgsmål handler om kost når han starter i dagplejen. Min "bekymring" går på, at de i dagplejen ikke får formiddagsmad, da pædagogerne siger at de oplever at børnene ikke spiser så meget til frokost, og dermed sover dårligere, hvis de har fået formiddagsmad. Det vil altså sige at hvis min søn får morgenmad kvart i 7-7 inden vi kører hjemmefra, så får han ikke mad igen før halv 12. Er det ikke længe uden mad? Her tænker jeg på at sundhedsstyrelsen skriver at de skal have 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider. Han vil få eftermiddagsmad som jo er et mellemmåltid, men det er også det. Han får aftensmad kl 17:30 og kommer i seng kl 19, og der er han naturligvis ikke sulten igen, så jeg kan ikke give ham godnat grød eller lignede der. Burde jeg måske give ham en flaske vælling i søvne når vi går i seng? (han sover dårligt hvis han får MME i stedet for vælling).
Mit andet spørgsmål går på at de i dagplejen ikke vil give flaske. Derfor vil han jo ikke få nogle flasker i løbet af dagen. Er det ok at han i den alder nøjes med den flaske vælling som jeg ovenover påtænker at give ham?
Han får jo selvfølgelig sødmælk og vand til sine måltider.
Han er i forvejen ikke den store spiser, så det med at give flaske i forbindelse med alm. måltider er no-go, appetitten er der altså bare ikke, så flasker skal gives separat et godt stykke tid efter alm mad, hvis man vil have en chance for at han tager lidt.
Håber du kan guide mig videre i hvordan jeg lige skal tackle det.
Lisbeths svar
Hej!
Sikke mange ting du skal bekymre dig om , lige nu hvor dit barn skal passes.
Jeg undrer mig. Han er knapt en 9 måneders baby. Han skal have det som han plejer kostmæssigt. D.v.s, både med mad og MME.
Jeg forestiller mig han ved 9 tiden får noget mad, og bliver puttet til en lur.
Når han vågner får han frokost med de andre,. når de sover kan han få sin flaske i favnen hos sin dagplejemor. Når han efter leg bliver træt, så kan han sove igen.
Når han vågner kan han få sin eftermiddagsmad.
Hvis han skal nå op på sit døgnbehov, skal han have en til to flasker MME i dagplejen. plus MME i koppen til måltidet.
Jeg vil anbefale dig at ringe til den Pædagogiske Konsulent og bede om hjælp. Der må være en misforståelse et eller andet sted. Jeg er uforstående over, hvis man ikke vil give flaske .og formiddagsmad.
Flasken er både mad og nærvær.
Jeg mener retningslinjerne fra Sundhedstyrelsen med fordel kan bruges, hvor børnene er , d.v.s både i institution og dagpleje.
Håber du kan bruge dette.
held og lykke med opstart i dagplejen og med ham.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk