Hej Tina
Jeg undskylder på forhånd for det lange indlæg, men tankerne flyver bare rundt.
Min kæreste og jeg er nu i gang med vores 3. rigtige cyklus, og jeg ved godt at det måske er hurtigt at skrive, men da vi begge kun er 23 og dermed i vores mest fertile alder, har jeg meget svært ved at forstå at der overhovedet ER en proces og jeg bliver simpelthen nødt til at spørge:
Kan jeg stadig blive gravid når jeg begynder at pletbløde 7-8 dage efter ÆL i 5-6 dage inden mens?
Jeg har læst om implantationsblødning; mit starter præcis 7-8 dage efter ÆL, men det fortsætter så i 5-6 dage, hvor jeg så får 2-3 dage med en lille menstruation. Sådan har det været de to cyklusser før, og i den første måned, hvor min krop var snot forvirret efter pillestop, var det faktisk lige sådan i forhold til blødningen.
Mit spørgsmål er derfor ikke kun ovenstående, men også om min mens så allerede tæller fra første pletblødning?
Jeg er simpelthen så ulykkelig, da jeg her til morgen IGEN står med noget brunligt udflåd og en lille klat mørkt slim (undskyld detaljerne) på dag 7 efter ÆL. De andre gange har det været meget forskelligt om det var brunt, lyserødt eller rødt. Men jeg husker min naturlige menstruation fra før pillerne som forholdsvis regelmæssige, alm.-kraftige blødninger på 6-7 dage? Hvorfor er det så sådan her nu?
Jeg bliver så spændt når jeg hører om implantationsblødning og jeg så står med lidt her 7-8 dage efter, men så ulykkelig når det så fortsætter? I sidste måned tog jeg en test alligevel bare for at være sikker og ja, den var bragende negativ.
Jeg er fuldstændigt grædefærdig her til morgen, og min kæreste er selvfølgelig også enormt ked af det, da vi virkelig havde håbet og troet at det ville ske i denne måned.
Jeg skrev i forrige cyklus, da samme nedtur ramte mig (dog først ved den endelige menstruation), til min læge, som først kunne give mig en tid over en måned efter, altså her d. 31. Jeg tager selvfølgelig stadig afsted, men jeg har sådan brug for svar og vejledning og evt. forslag til hvad jeg skal snakke med min læge om.
Det skal lige siges at jeg har haft klamydia 2 gange (hvor jeg skulle mene at jeg har opdaget det forholdsvist hurtigt), og blev som ung indlagt i 3 dage for blindtarmsbetændelse, indtil de fandt ud af, at det i virkeligheden var vandcyster omkring æggestokkene. Jeg regner ikke med at det har nogen betydning, men jeg synes nu alligevel at det skulle med.
Tak fordi du læste mit brev
Tinas svar
Kære barnløse mor,
kan godt høre at du er rigtig ked af det og frustreret - og det har ikke altid noget med hvor længe man har prøvet, at gøre.
Du har nogle fine observationer omkring din egen krop, og nej du skal helst ikke pletbløde i så mange dage efter ægløsning. Det er en god ide at du skal op til din læge lige om lidt. Det er en god ide at tage en oversigtskalender med, så du kan vise ham nøjagtigt hvornår du har haft menstruation, pletblødning osv. Det er også en god ide at skrive på hvornår I har haft samleje, hvis du altså kan huske det nogenlunde.
Du skal endelig fortælle, at du har haft Chlamydia og vandcyster på æggestokkene - det er altsammen relevant for dit videre forløb.
Jeg ville bede om at få taget blodprøver mhp at sikre at du rent faktisk har haft ægløsning og evt også få checket dit progesteron niveau. Måske skyldes dine pletblødninger at du ikke danner tilstrækkelig med progesteron (det hormon der opretholder slimhinden i livmoderen, så en graviditet kan sætte sig fast).
Hvis din egen læge - mod forventning - ikke er samarbejdsvillig, så bed om en henvisning til en praktiserende gynækolog med speciale i fertilitetsbehandling. Det kan du se på nettet.
I er unge, og det er rigtigt godt! Det kan være det hele er en storm i et glas vand og at du bliver gravid af dig selv om kort tid - men det er en god ide at finde ud af hvad de pletblødninger handler om.
Jeg ønsker jer det bedste,
Kh Tina,
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk