Hejsa
Jeg har en dreng på knap 4 år, som ud fra en sensorisk profil, er vurderet sensitiv på flere områder. Han har brug for meget støtte i børnehaven i bestemte situationer og han behøver ofte en voksen til at hjælpe sig. Hans hverdag er præget af rutiner og han har det bedst, med forberedelse og forudsigelighed. Han kan ikke lide at være på legepladsen, da det er for stort og uoverskueligt, han vil ikke deltage i fælles lege og aktiviteter, men elsker derimod at kigge på. Hans relation til andre børn, er ikke optimal, da han fravælger dem, de er formentlig uforudsigelige og ikke til at stole på. Men han elsker at kigge på andres lege. Han leger derfor mest selv om trækker sig fra grupper på mere en 3.
Han har desuden også nogle udfordringer herhjemme, hvor han har svært ved skift i aktivitet og gør brug af time timer, så han ved hvornår han skal stoppe en aktivitet. Han har ligeledes brug for forudsigelighed og struktur og når vi har gæster, trækker han sig tilbage og søger til et rum uden mennesker. Der er mange andre småting, så som lydfølsom osv, som jeg kan beskrive hvis i oplever at det er relevant for mit spørgsmål.
Mine tanker har den seneste tid kræset lidt om, at snakke med børnehaven om, at få noget støtte til ham. Dette for at han kan opleve at deltage i nogle aktiviteter, som han synes er meget interessante, men som han ikke deltager i, uden voksenstøtte. Han har desuden svært ved morgensituationen, hvor vi skal sige farvel. Vi har måtte aflevere ham tidligt om morgnen, fordi han har svært ved at gå direkte ind i en aktivitet når han er kommet. Han skal bruge tid på at se stuen an og han er ikke til at få med på legepladsen. Hans kontaktpædagog er sygemeldt, så den pædagog der er tilbage på stuen, har kun kendt ham i ca 1½ mdr og hun har ikke så mange ideer til, hvad der ellers kan være en hjælp for ham.
Men jeg ved også godt, at det ikke er til at få bevilliget, med mindre der er noget som taler for det. Hvad er jeres erfaringer i forhold til at søge støttetimer? Har I nogen faglig viden omkring dette? Hvad kræver det?
Anmeld