Eksperthjælp: Knapt 6 måneder, vil ikke spise i favn.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

999 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. oktober 2014

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth

Vi har en datter på 5,5 mdr. 6 mdr d 22 oktober.
Hun er en pige der ligger lige under gennemsnits vægt, vejer nu 6,9 kg- fødselsvægt på 3490 g. Hun er en glad pige der er med motorisk og som trives. Hun er ligeledes vores første barn.

Hun har siden hun var 2 mdr været flaskebarn. Hun får Grøn Allomin og Blå Allomin til middag og nat i håb om det mætter mere.
Hun sover godt om natten, er dog begyndt at rode meget rundt. Vi er derfor begyndt i dag at give hende vælling for at se om det ligger tungere. Hun får 1 flaske om natten og sover gennemsnitlig 12 timer (19-7)..

Jeg skriver fordi hun er en pige der ikke spiser særlig meget og altid har været lidt speciel med maden. Hun spiser ca 700 ml pr dag. Hun vil ikke ligge hos os at spise, så hun ligger på en pude. Men nu vil hun kun spise i tremmesengen eller barnevognen. Selvom det er ro og fuld koncentration omkring det så vil hun ikke. Hun afviser blankt, men jeg kan se om hun er sulten - og ligger jeg hende i tremmesengen så spiser hun. Hvorfor?

Mit andet spørgsmål - hun sover til formiddag, middag og eftermiddag. Men de fleste dage er det 3 lure af 40 min. Hvorfor sover hun ikke længere? Jeg synes det er hårdt hun ikke sover mere, jeg føler ikke jeg når noget.
Vi startede med grød og mos da hun var 4 mdr og 1 uge. Men hun er ikke super vild med det. Til formiddag kan hun 4 ud af 7 dage spise 1/2 dl. Men hun vil ikke have til aften, hun afviser efter 1-2 tsk.

Hvad kan jeg/vi gøre. Synes det er så frustrerende - når vi er ude kan hun slet ikke koncentrere sig om at spise.

Vh
MortilA

Lisbeths svar

Hej !
Forstår du er frustreret. Din lille pige vil kun spise når hun ligger for sig selv. hun sover heller ikke de lange lure om dagen, så du er helt sikkert træt. og når ikke det du gerne vil.

Heldigvis sover hun super om natten oh det er jo guld værd..

Jeg tror din datter mærker din frustration. og derfor spiser hun kun når hun ligger i fred og ro.

Jeg vil anbefale dig at tage en uges tid, hvor du glemmer alt om det du gerne ville nå.
Nu er det din datter og dig der har 1 prioritet.
Når hun skal have mad, skal du lægge dig tæt med hende. hun skal mens hun spiser se ind i dine kærlige omsorgsfulde øjne, Hold om hende og sig gode lyde til hende.

jeg tror når hun mærker din ro og du har al den tid hun behøver, bliver hun mere tryg og spiser mer..
Hun skal ikke ligge og spise alene, der skal være nærvær og kærlighed omkring hende.

Når hun er vågen er det en god ide at have hende tæt på dig i en slynge. selvom hun brokker så hold ud.

Når hun sover og vågner efter 40 minutter, har du prøvet at gå en tur med hende, så hun kommer ned i den dybe søvn.

Hvis du synes mine forslag er for meget og du ikke magter. Vil jeg anbefale dig at ringe til din sundhedsplejerske og bede om et ekstra besøg. hun kan lytte og i kan få en god dialog om, hvad der rører sig. hun kan vejlede og hjælpe dig videre frem.

Det er meget normalt at børn ikke spiser ,når de er ude.For megen snak og uro, det går ikke, Du eller far må gå i et andet rum med hende, hvor i har fred og ro kun til hende.

Håber dette kan inspirere.

Varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.