Mor og meget mere skriver:
Hvordan fungerer du socialt på studiet, i fritiden osv? Er du vellidt af dine medstuderende, danner du let venskaber, fornemmer du, at andre kan lide at snakke med dig?
Hvis problemerne kun viser sig her under praktikken, er der jo den mulighed, at du er kommet skævt ind på de andre, og at de nu kun "finder fejl". Det kan også tænkes, at de blot er de første, der nogensinde har turdet konfrontere dig med noget, som andre også har tænkt, men ikke sagt højt. Derfor er det vigtigt, at du tænker igennem, hvordan andre generelt reagerer over for dig - det er ofte på den måde, man kan "tage temperaturen" på, hvordan man fungerer socialt.
Hvis du ser på dig selv udefra - er du så den, andre tager kontakt til og gerne vil tale med, evt. betro sig til, eller er der kun den kontakt, du selv tager initiativ til?
Man kan ikke ændre på hele sin personlighed, men man kan godt lære at stikke en finger i jorden og komme mere hensigtsmæssigt ind på andre mennesker. Og når du har valgt et fag, hvor din personlighed og adfærd er i spil, er det vigtigt, at du grundlæggende hviler i dig selv og uden at tænke nærmere over det følger de uskrevne, sociale spilleregler. Der er ikke tid og rum for, at du som pædagog skal tænke nøje over dine reaktioner over for andre.
Hey
På studiet havde jeg svært ved at danne grupper, så jeg søgte grupper. Jeg gjorde alt for det sociale samspil skulle gå i orden. Min lærer gjorde mig opmærksom på, da vi havde specialisering, der fungerede det rigtig godt i forhold til grupper.
I fritiden er jeg til fodbold, og jeg er meget sammen med vennerne. Jeg går ikke i byen, men jeg læser meget i forhold til teori og forståelse og jeg går meget op i det, for at blive meget faglig kompetent. Jeg har hellere ikke fået under 7 i de pædagogiske fag, så jeg er lidt stræber.
Jeg har min helt egen måde at danne venskaber, nogen gange er det skævt, men de fleste gange, for at jeg er et rar menneske og snakke med, så danner jeg nogen gange let venskaber, men jeg har haft det svært nogen gange.
Jeg fornemmer nogen gange at andre kan lide at snakke med mig, hvis de har problemer med noget, eller jeg skal i gang med en arbejdsopgave i praktikken. Men nogen gange kan jeg godt finde på at kommenter på alt.
Jamen, samarbejdet er blevet skævt og det var ikke min mening, at jeg skulle gå så skævt ind på samarbejdet, min intention var bare, at bestå praktikken og komme videre. Jeg er et menneske, der nogen gange godt kan have uhensigtsmæssig adfærd, som har med min personlighed at gøre, men det er ikke bevidst.
Jeg har fået skæld ud for, at komme for tidligt bare 5-10 min. Jeg ser mig selv udefra, og ja, nogle gange, men det kommer an på situation, situationsforståelse, hvis børn spørger mig om hvor mange frugtkiks de må tage, så svarer jeg dem bare. Hvis de vil spørge om en tid, så siger jeg at de skal kontakte den og den person omkring det.
Jeg kan også lide selv og tage kontakt til personer, hvis jeg har noget at spørge om, det skal jeg da ikke ligge skjult, hvis jeg ikke ved om hvor kosten ligger henne, eller pandekage pladerne, så skal jeg da spørge om det ?
Men ja, jeg har jo gjort hvad jeg kunne, og jeg kan jo ikke gøre det bedre end det jeg kan.
"Man kan ikke ændre på hele sin personlighed,"
Det troede jeg, at man kunne, det var derfor jeg var hele tiden opmærksom på, hvornår gjorde jeg hvad, og hvorfor, hvornår er det ok at gøre noget ? hvornår er det ikke ok at gøre noget?, men sådan gider jeg ikke og tænke hver gang der kommer en enkelt situation, jeg går jo i selvsving så.. Tror ikke på, at pædagogerne gør sådan.
men det kan jeg jo sagtens se f.eks. når to pædagoger snakker med hinanden så bryder jeg IKKE ind.
Jeg må erkende og sige jeg har ikke helt lært de sociale spilleregler, er de på skrift hvor står de henne.
"Der er ikke tid og rum for, at du som pædagog skal tænke nøje over dine reaktioner over for andre. "
Enig, i høj grad.