hvordan burde man dele udgifterne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.262 visninger
8 svar
4 synes godt om
7. oktober 2014

Anonym trådstarter

Hej med jer  

Har brug for jeres råd her. 

Min kæreste og jeg skal være forældre til Maj. 

Vi har været sammen i halvandet år og er SÅ lykkelige og smaskforelsket, så alt er så fantastisk. 

Økonomisk boede han hjemme før han mødte mif og boede fra day1 hos mig uden at betale en kr. Det første halve år. 

Efter et halvt år har vi så lavet madkort som jeg betaler 1900 ind på og han betaler 1500 ind på. 

Samt vi betaler lige meget ind på en fællesbudgetkonto - 4000 kr hver. Her indgår alt omkring bolig, men også p-licens til bilen.

Nu kommer vi så til bilen. Bilen er min kærestes som jeg aldrig bruger (han bruger den 2 gange om ugen til fodbold ca 100 km) om ugen. Og så bruger vi bilen "fælles" i weekenden. Han betaler 4000,- af på den hver måned + forsikringer mm. Den er betalt ud om 1 år.

Vi har lavet en aftale om at jeg betaler 400 kr. Ind hver måned ekstra på madkontoen, for at godtgøre for "benzin" i weekenderne og det fungerer fint. 

Men nu kommer spørgsmålet.. Burde jeg deltage i forsikringerne på bilen? 

Det er min kæreste der bruger den 46 ud af 50 gange.. Men vil gerne ha at alt skal være fair. 

Økonomisk tjener han 28.000 og jeg ligger omkring 35.000. 

Ingen af os har gæld - han har aktier på 400.000+ 

Og jeg er igang med at få en opsparing op til at lægge en udbetaling på et hus sammen om nogle år. Er på næsten 100.000 og jeg sparer seriøst op hver måned. 

Ingen af os mangler penge, men vi kaster heller ikke rundt med dem - de bliver brugt fornuftigt.

Har måske lidt dårlig samvittighed udfra min løn, at jeg ikke betaler til bilen. Men omvendt sparer jeg jo op til at have en god udbetaling til "os" i fremtiden.

Og så får vi jo en baby sammen i maj-måned som også koster - det er selvfølgelig fælles  

Jeg søger virkelig jeres mening omkring bilen? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Altså han betaler forsikring til fælles bil og du betaler til fælles opsparing. Same same. I kan da godt splitte det op, men mon ikke det bliver ca den samme udgift for jer hver især alligevel?  

Anmeld

7. oktober 2014

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Altså han betaler forsikring til fælles bil og du betaler til fælles opsparing. Same same. I kan da godt splitte det op, men mon ikke det bliver ca den samme udgift for jer hver især alligevel?  

Det er ikke en "fælles opsparing" det er jo bare min private opsparing, men jeg sparer op til at kunne ligge min del af en udbetaling på et hus 

Anmeld

7. oktober 2014

serinasmor

Anonym skriver:

Det er ikke en "fælles opsparing" det er jo bare min private opsparing, men jeg sparer op til at kunne ligge min del af en udbetaling på et hus 

hmm ... hvis det kun er til din del af udbetalingen er det så din plan at han skal låne seperat til "sin del" ... jeg er ikke sikker på at den løsning lader sig gøre..

når nu i venter barn er tiden måske inde til en snak om fremtid og fællesøkonomi..  

Anmeld

7. oktober 2014

Frk_Louise

Anonym skriver:

Hej med jer  

Har brug for jeres råd her. 

Min kæreste og jeg skal være forældre til Maj. 

Vi har været sammen i halvandet år og er SÅ lykkelige og smaskforelsket, så alt er så fantastisk. 

Økonomisk boede han hjemme før han mødte mif og boede fra day1 hos mig uden at betale en kr. Det første halve år. 

Efter et halvt år har vi så lavet madkort som jeg betaler 1900 ind på og han betaler 1500 ind på. 

Samt vi betaler lige meget ind på en fællesbudgetkonto - 4000 kr hver. Her indgår alt omkring bolig, men også p-licens til bilen.

Nu kommer vi så til bilen. Bilen er min kærestes som jeg aldrig bruger (han bruger den 2 gange om ugen til fodbold ca 100 km) om ugen. Og så bruger vi bilen "fælles" i weekenden. Han betaler 4000,- af på den hver måned + forsikringer mm. Den er betalt ud om 1 år.

Vi har lavet en aftale om at jeg betaler 400 kr. Ind hver måned ekstra på madkontoen, for at godtgøre for "benzin" i weekenderne og det fungerer fint. 

Men nu kommer spørgsmålet.. Burde jeg deltage i forsikringerne på bilen? 

Det er min kæreste der bruger den 46 ud af 50 gange.. Men vil gerne ha at alt skal være fair. 

Økonomisk tjener han 28.000 og jeg ligger omkring 35.000. 

Ingen af os har gæld - han har aktier på 400.000+ 

Og jeg er igang med at få en opsparing op til at lægge en udbetaling på et hus sammen om nogle år. Er på næsten 100.000 og jeg sparer seriøst op hver måned. 

Ingen af os mangler penge, men vi kaster heller ikke rundt med dem - de bliver brugt fornuftigt.

Har måske lidt dårlig samvittighed udfra min løn, at jeg ikke betaler til bilen. Men omvendt sparer jeg jo op til at have en god udbetaling til "os" i fremtiden.

Og så får vi jo en baby sammen i maj-måned som også koster - det er selvfølgelig fælles  

Jeg søger virkelig jeres mening omkring bilen? 

Har i overvejet at have fælles økonomi? Slå jeres konti sammen til en og så dele alle udgifter på den måde.. 

Anmeld

7. oktober 2014

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

hmm ... hvis det kun er til din del af udbetalingen er det så din plan at han skal låne seperat til "sin del" ... jeg er ikke sikker på at den løsning lader sig gøre..

når nu i venter barn er tiden måske inde til en snak om fremtid og fællesøkonomi..  

Han skal ikke låne - han har opsparing 100.000 og har aktier på knap 500.000 - så han har hans opsparinger iorden

Anmeld

7. oktober 2014

Anonym trådstarter

Frk_Louise skriver:

Har i overvejet at have fælles økonomi? Slå jeres konti sammen til en og så dele alle udgifter på den måde.. 

Det har vi ikke overvejet endnu- det kunne godt være en løsning på sigt, når vi har hus osv.. Men lige nu tror jeg ikke det er løsningen  

Anmeld

7. oktober 2014

L-Mortil3

Umiddelbart synes jeg nu i deler det hele fint op, den med bilen er lidt svær da den reelt er hans egen, i hans navn... Brugte i den nu ligeligt så ville jeg mene det burde være halv / halv men igen, så betaler du til noget der er hans, HVIS i skulle gå fra hinanden har du været med til at betale hans bil, men du står uden...

vi gjorde som jer indtil vi købte hus, der fik vi fælles økonomi.

Anmeld

7. oktober 2014

EKAB

Profilbillede for EKAB

Synes ikke du skal betale til bilen, så længe den kun står i din kærestes navn. 

Men fællesøkonomi er da helt oplagt? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.