Hej lisbeth. Jeg har en søn på nu 6 mdr som lige er begyndt på mos og græd. Han vil gerne have lidt, men ikke så meget endnu ??
Jeg skriver til sig fordi at jeg har villet vente med at give ham noget til han begyndte at vise interesse for vores mad, men det er bare ikke sket og nu skal han jo i gang. Er det normalt at de i den alder stadig ikke viser interesse for vores mad? Jeg bliver super bekymret for om han så aldrig bliver rigtig interesseret i det..
Puh får helt ondt i maven bare ved tanken..
Håber du kan hjælpe.
Lisbeths svar
Hej Hanne.
Forstår godt din bekymring. Han er ikke særlig begejstret for grød og mos og hvad nu hvis han ikke kommer i gang med almindelig mad.
Jeg formoder han er en glad dreng der vejer og måler det han skal ?
Når babyer begynder på anden mad end amning og >MME, er der en masse ting der er anderledes. flere sanser der skal igang.
Det er ikke altid at smagen passer ham. måske er den for grynet, eller svær at transportere bagud i munden.
Smag selv på grød eller mos, hvordan smager det ?
En måde at gøre ham interesseret på . Lad ham røre ved grøden eller mosen. Det er måden ting bliver undersøgt på. Han vil putte sin hånd ned. føre den op til munden og smager det godt så fortsætter han. Indimellem kan du made ham med en skefuld.
Hvis du serverer havregrød for ham, kan du mose en banan som sødemiddel. det kan de fleste børn lide.
Hav stor tålmodighed både med ham og al den mad der kommer ved siden af.
I løbet af de næste 2-3 måneder er jeg sikker på han vil finde begejstring ved maden. Han kan begynde at pille ærter op, selv tage små stykker skruer eller kartofler. Putte små stykker kød i munden. bide og spise et stykke brød. smurt med eks. avocados, eller smøreost.
Hav ham med ved bordet og sørg for at han nyder at sidde med.
Hvis du stadig er bekymret, så kan du altid ringe til din sundhedsplejerske og bede om et besøg,
Held og lykke med madprojektet og ham.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Ingen pres kun tilbud. Han skal nok lære det.
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk