forstand på have??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

931 visninger
10 svar
2 synes godt om
3. oktober 2014

Kay

lige nu har vi en lille have... et bed med 2 hindbær buske... og ellers krukker med blåbær, jordbær, kryderurter, og blomster... 

vi flyter 1 november... og der er både for og baghave...  

men jeg har lidt et "problem" jeg har ikke den vilde forstand på haver... og hvilke planter der passer bedst til hvad... 

vores nye forhave (der er ca 10-15 kvm) har sol det meste af dagen, men ikke ret meget om aftenen her påtænker vi at lægge fliser, og havde grill og havebord og nogle krukker.

baghaven... det er den der er svær... den er lige så stor som forhaven ca, få meter fra baghaven står der en masse høje træer, der burde være eftermiddags/aften sol, men træerne tager en del... og der ud over er jorden meget fugtig (formegetnlig på grund af samme træer)... 

og den skråner væk fra huset (meget praktisk når der er så fugtigt) 

DET ER IKKE MULIGT AT FÅ FÆLDET TRÆERNE, PÅ NOGEN SOMHELST MÅDE

men hvad kan vi bruge den have til?? hvilke planter går godt med meget fugt og sparsom sol? eller er der andet vi kan bruge den til??

vi bliver fra rådet at lægge fliser da jorden under er for våd  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2014

Troldemommi

Kay skriver:

lige nu har vi en lille have... et bed med 2 hindbær buske... og ellers krukker med blåbær, jordbær, kryderurter, og blomster... 

vi flyter 1 november... og der er både for og baghave...  

men jeg har lidt et "problem" jeg har ikke den vilde forstand på haver... og hvilke planter der passer bedst til hvad... 

vores nye forhave (der er ca 10-15 kvm) har sol det meste af dagen, men ikke ret meget om aftenen her påtænker vi at lægge fliser, og havde grill og havebord og nogle krukker.

baghaven... det er den der er svær... den er lige så stor som forhaven ca, få meter fra baghaven står der en masse høje træer, der burde være eftermiddags/aften sol, men træerne tager en del... og der ud over er jorden meget fugtig (formegetnlig på grund af samme træer)... 

og den skråner væk fra huset (meget praktisk når der er så fugtigt) 

DET ER IKKE MULIGT AT FÅ FÆLDET TRÆERNE, PÅ NOGEN SOMHELST MÅDE

men hvad kan vi bruge den have til?? hvilke planter går godt med meget fugt og sparsom sol? eller er der andet vi kan bruge den til??

vi bliver fra rådet at lægge fliser da jorden under er for våd  

Du har lige beskrevet vores baghave, huset skygger fra den ene side og høje træer fra den anden 

Vi har bare en græsplæne eller rettere sagt mosplæne  Den er tæt og blød når ungerne falder, og skal ikke slås så tit (prøver at se tingene fra den positive side af) og så har vi efterhånden en del legeting derude istedet for blomster, dog har vi en stor troldegrenetræ/busk og den vokser hurtigt, så tror betingelserne passer den godt 

Monica 

Anmeld

3. oktober 2014

Kay

Troldemommi skriver:

Du har lige beskrevet vores baghave, huset skygger fra den ene side og høje træer fra den anden 

Vi har bare en græsplæne eller rettere sagt mosplæne  Den er tæt og blød når ungerne falder, og skal ikke slås så tit (prøver at se tingene fra den positive side af) og så har vi efterhånden en del legeting derude istedet for blomster, dog har vi en stor troldegrenetræ/busk og den vokser hurtigt, så tror betingelserne passer den godt 

Monica 

prøver ogå at finde noget posetivt at bruge den til... 

men leg bliver det nok ikke 

1½ meter fra vores have låge (fra forhaven) liger en stor fælles legeplads med sandkasse, gynger, rutchebane osv. 

så regner med at ungerne vil bruge baghaven minimalt  

derfor jeg tænkte at der måske var nogle planter der kunne nyde gavn af omstændighederne  

gerne noget spiseligt... da jeg elsker at kunne dyrke noget vi kan bruge... 

Anmeld

3. oktober 2014

Nystart

Du har ikke et billed vel? evt fra salgsopstillingen.....

Det gør det nemlig en del nemmere at danne sig et billed af det...

Anmeld

3. oktober 2014

Kay

Nystart skriver:

Du har ikke et billed vel? evt fra salgsopstillingen.....

Det gør det nemlig en del nemmere at danne sig et billed af det...

kan evt skaffe det senere  

Anmeld

3. oktober 2014

Troldemommi

Kay skriver:

prøver ogå at finde noget posetivt at bruge den til... 

men leg bliver det nok ikke 

1½ meter fra vores have låge (fra forhaven) liger en stor fælles legeplads med sandkasse, gynger, rutchebane osv. 

så regner med at ungerne vil bruge baghaven minimalt  

derfor jeg tænkte at der måske var nogle planter der kunne nyde gavn af omstændighederne  

gerne noget spiseligt... da jeg elsker at kunne dyrke noget vi kan bruge... 

Ej nu bliver det mærkeligt, vi har en legeplads på den anden side af hækken.

Men  alligevel oplever jeg at Johanne ret ofte helst vil lege inde ved sig selv, hun vil gerne lege i sit eget legehus og hoppe på sin egen trampolin, tror mest det er når hun gerne vil have fred 

Monica 

Anmeld

3. oktober 2014

Kay

Troldemommi skriver:

Ej nu bliver det mærkeligt, vi har en legeplads på den anden side af hækken.

Men  alligevel oplever jeg at Johanne ret ofte helst vil lege inde ved sig selv, hun vil gerne lege i sit eget legehus og hoppe på sin egen trampolin, tror mest det er når hun gerne vil have fred 

Monica 

er du min nye nabo?  

ej den er sgu for lille til legehus eller trampolin... eller legehus måske... men så fugtugt som der er tror jeg ikke et i træ ville holde længe 

Anmeld

3. oktober 2014

Troldemommi

Kay skriver:

er du min nye nabo?  

ej den er sgu for lille til legehus eller trampolin... eller legehus måske... men så fugtugt som der er tror jeg ikke et i træ ville holde længe 

Vi har lagt fliser under vores legehus 

Anmeld

3. oktober 2014

Kay

Troldemommi skriver:

Vi har lagt fliser under vores legehus 

ja men vi er blevet frarådet fliser der ude... da der er lidt sumpet og det hurtigt bliver grimt 

Anmeld

3. oktober 2014

Troldemommi

Kay skriver:

ja men vi er blevet frarådet fliser der ude... da der er lidt sumpet og det hurtigt bliver grimt 

Nåhh ja, vores hus og hele det område vi bor i har tidligere været mose eller lignende, det lyder som om jeres også har det 

Monica 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.