Det der med hårfarver ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

390 visninger
5 svar
1 synes godt om
29. september 2014

Chellie

Hårfarver er som bekendt et no-go når man er gravid. Men hvor længe efter hårfarvningen bliver de skadelige stoffer i systemet? Og hvilken skadelig effekt har det, mere specifikt? Gør det samme sig gældende ved henna-farver, som jo er fremstillet på en helt anden måde, eller er det nogle andre problematikker, der melder sig dér?

Er der nogen herinde der ved noget konkret om dette emne, og evt. kan linke til nogle artikler om det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2014

biniek

Chellie skriver:

Hårfarver er som bekendt et no-go når man er gravid. Men hvor længe efter hårfarvningen bliver de skadelige stoffer i systemet? Og hvilken skadelig effekt har det, mere specifikt? Gør det samme sig gældende ved henna-farver, som jo er fremstillet på en helt anden måde, eller er det nogle andre problematikker, der melder sig dér?

Er der nogen herinde der ved noget konkret om dette emne, og evt. kan linke til nogle artikler om det?

De fleste læger ville sige ja - der er ingen god dokumentation for, at kemikalier i hårfarve forårsage fosterskader, aborter eller andre graviditet komplikationer, og det er nok fint at farve dit hår et par gange under graviditeten.
Når det er sagt, er der heller ingen undersøgelser, der bekræfter, at disse produkter er helt sikker (efter alt, ville der frivilligt?), Hvilket er grunden til eksperter anbefaler at tage forholdsregler som at vente, indtil den anden eller tredje trimester - når de fleste af babyens vigtigste organer har færdig dannelse - og vælger plantefarver og semipermanent farve (nuancer, der vasker ud efter cirka en måned), som normalt ikke indeholder skrappe kemikalier som ammoniak eller peroxid. Hvis du stadig er bekymret, overveje at få højdepunkter, som ikke anvendes direkte til hovedbunden og derfor er mindre tilbøjelige til at blive absorberet af kroppen. Og hvis du farve dit hår derhjemme, huske at bære latex handsker for at holde de kemikalier fra din hud. Efterlad ikke produktet på længere end nødvendigt.

har googlet lidt. 

dette er det jeg fandt det meste af gangene

Anmeld

29. september 2014

biniek

derimod skal det siges at gift stoffer og børn er ikke en god ide.. og jeg ville IKKE gøre det 

Anmeld

29. september 2014

Chellie

Jamen, at man ikke skal stå med krydderen fuld af ammoniak-baseret kemikalie, når man er gravid, det kan vi hurtigt blive enige om  Men, jeg vil gerne vide noget mere konkret om forskningen, der ligger bag. Er udluftning fx nok, så man ikke får ammoniakken i lungerne? Eller er de stoffer, der går i blodbanerne, rent faktisk skadelige, og på hvilken måde? Kan de fx gøre det svært at blive gravid, kan de forårsage abort, eller ligger problemet i at barnet kan få skader?

jeg har snuset rundt på Google, men selv miljøministeriet og sundhed.dk kan ikke give noget mere konkret end "ja, så bør du nok undgå"... Ikke et ord om hvorfor..? 

Anmeld

29. september 2014

Christine

Chellie skriver:

Jamen, at man ikke skal stå med krydderen fuld af ammoniak-baseret kemikalie, når man er gravid, det kan vi hurtigt blive enige om  Men, jeg vil gerne vide noget mere konkret om forskningen, der ligger bag. Er udluftning fx nok, så man ikke får ammoniakken i lungerne? Eller er de stoffer, der går i blodbanerne, rent faktisk skadelige, og på hvilken måde? Kan de fx gøre det svært at blive gravid, kan de forårsage abort, eller ligger problemet i at barnet kan få skader?

jeg har snuset rundt på Google, men selv miljøministeriet og sundhed.dk kan ikke give noget mere konkret end "ja, så bør du nok undgå"... Ikke et ord om hvorfor..? 

Jeg tror ikke der er risiko for abort. Men man kan nok ikke afvise risikoen for at det skader fosterets forplantningsevne og evt. kan være årsag til misdannelser. Sådan firkantet sagt. Og en del stoffer er jo også under mistanke for at forårsage ADHD osv. Tænker også at en del af stofferne jo kan være kræftfremkaldende (det ved jeg godt der er meget der er, men det gør det jo ikke bedre).

Alt dette er rent gætværk fra min side, men jeg synes da selv det lyder klogt 

Anmeld

29. september 2014

anynom

Chellie skriver:

Umiddelbart ser det ud til at sst "bare" går med livrem og seler. 

Det forskning jeg kan finde indikerer umiddelbart ikke at det skader baby, hverken under graviditeten eller mens mor ammer. 

http://www.nhs.uk/chq/Pages/949.aspx#close

http://americanpregnancy.org/is-it-safe/hair-treatments-during-pregnancy/

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.