Vores drenge er meget fantasifulde, men jeg har også 'tvunget' dem til at kede sig i timevis!!! jeg gider ikke have drenge der kun kan spille computer, så det siger jeg bare NEJ til!!! -og så må de selv finde på noget. Ofte sender jeg dem ud i haven, og så går de rundt der og keder sig, indtil de finder på noget. De er vildt gode til at finde små dyr (regnorme, larver bænkebidder osv) og bygge små huse til dem. laver bål og koger havregrød over ild (det har de gjort alene uden voksenopsyn siden de var ca. 5 år gamle og de elsker det!!! Tror de laver havregrød 3-4 gange om ugen. Selv om vinteren sidder de ude i legehuset og spiser havregrød i frostvejr. De laver selvfølgelig bål uden for!). De snitter bue og pil af grene, laver selv træ-skeer til deres havregrød, bygger huler i træer (som aldrig bliver færdige) saver brænde til deres bål, spiller fodbold (men det er mest den ene der gider det). Indendørs er det meget med lego, rigtig meget meget lego, lidt brio-tog bane, ellers MASSER af hulebyggeri. I alle hjørner af huset.
Vores drenge ønsker sig heller ikke rigtig legetøj til jul og fødselsdag, men deres lege kræver heller ikke legetøj. Det er jo mest en dolk, en gryde (og dem har de efterhånden fået et par stykker af) gamle salt og peperkværn og sådan noget de er interesseret i. Det er faktisk kun lego der skal købes som legetøj.
Min dreng på 8 år i 2. klassen og lige siden o.klasse har de andre drenge forældre snakket om problemet med at deres drenge ikke gad lege, men bare ville spille computer. Når vores søn har nogle med hjem fra klassen, kan jeg godt se at de andre drenge slet ikke er vant til at lege. De kan simplelthen ikke finde ud af det
Men de synes det er mega sjovt at min søn altid kan finde på noget, og kan udvikle en leg. Det eneste de andre drenge (sådan groft sagt!) kan byde ind med, det er de ting de kender fra deres spille-univers, men de mangler deres fantasi til at se, at en kæp sagtens kan være et lyssværd. Der vil de også helst have BR-versionen med lys og lyd i. På det seneste har mine drenge lavet 'sten-huggeri' hvor de forsøger at hugge sten til. De har fået MEGET respekt for det store arbejde det er at lave brosten. For hvordan er det lige man hugger en sten til så den bliver firkantet? Det er så fedt når det bare lykkedes dem at få en sten hugget over, men de er ikke i nærheden af at kunne styre formen på stenen endnu. Jeg synes som mor, at det er dejligt at de også får respekt for godt gammelt håndværk, og ikke bare tror at alt er lavet på en fabrik, men at der faktisk ligger mange timers hårdt arbejde i omgivelserne omkring os.
Anmeld