Eksperthjælp: Kan min mands medicin hæmme hans sædkvalitet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.034 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. september 2014

Tina Sandager

Hej Tina

Kan min mands medicin (tramadol og gapapentin) nedsætte hans sædkvalitet?

Han får medicin 3 gange om dagen, og større dosis end man normalt får. Det er noget han skal tage resten af sit liv.

Vi har et barn på 3 år, og har i 1,5 år nu prøvet at gøre ham til storebror uden held.

Den gang vores barn blev lavet, tog min mand ikke medicin og jeg var 5 kg mindre.

Kan vi på nogen måde selv klare den, eller er vi nød til at søge hjælp tror du?

Han er 26 og jeg er 29

Hilsen den meget skrukke mor

Tinas svar

Kære skrukke mor,

allerførst så kan jeg desværre ikke rådgive om medicin. Det skal I rådføre jer med jeres læge om.

De fleste raske sunde mennesker er blevet gravide efter et år, når de ellers har et normalt samliv med regelmæssig sex. Derfor er det tid til at komme en tur til lægen, når du fortæller mig at I har prøvet uden held i 1,5 år.

I er berettiget til gratis udredning og hvis det bliver nødvendigt gratis insemination i det offentlige, eller på en privat fertilitetsklinik hvor de har ydernummer - dvs hvor det offentlige betaler for inseminationerne. I er ikke berettiget til IVf behandling i det offentlige fordi I har et fælles barn.

I har jo som sagt fået et barn allerede på naturlig vis (går jeg ud fra) derfor har I rigtigt gode chancer for at det nok skal lykkes igen. Selvfølgelig er det vigtigt at finde ud af om din mands medicin eller den lidelse han får medicinen får, kan stå i vejen for jeres fertilitet.

Held og lykke.

Kh Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.