Eksperthjælp: Far og samvær med nyfødt i hans eget hjem.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.276 visninger
0 svar
2 synes godt om
26. september 2014

Lisbeth Jess

Hej alle,

Venter en søn til november. Faren og jeg er ikke sammen. Vi havde været sammen i få uger da jeg gik fra ham - vi passede ikke sammen, og jeg begyndte at få det direkte dårligt i hans selskab, og har det stadigvæk. Han er en skide sød fyr, det er bare mig der har problemer med andre mennesker. Vi snakker fint og er enige om hvordan det skal fungere med den lille - som han selvfølgelig skal have samvær med jævnligt fra dag 1! Han er babyens far og fortjener lige så meget som jeg et godt forhold til den lille.

Problemet er bare, at jeg på ingen måde har lyst til at samværet skal foregå i mit hjem. Vi har aftalt at samvær de første par måneder foregår en time af gangen, 2 gange om ugen. Herefter sættes det gradvist op, som nu det passer til babyen og vores liv.

Spørgsmålet går så på, kan jeg godt aflevere babyen hos ham når der skal være samvær? Eller SKAL det være hjemme hos mig? Jeg tænker at sørge for at babyen er godt mæt, køre baby hjem til sin far, og så gå en tur eller tage ned og kigge i nogle butikker, mens de hygger sig, bare de to, derhjemme hos ham i den ene time (gradvist længere tid jo ældre barnet bliver). Eller bliver barnet mon forvirret over det? Over at være et nyt sted? Uden mig? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, men jeg ønsker virkelig ikke at samværet skal foregå hjemme hos mig.

Kan man det? Altså etablere samvær i farens hjem allerede fra starten? Eller bliver min baby skadet og forvirret?

På forhånd tak for svar!

Lisbeths svar

Hej !
Jeg har fulgt lidt med i tråden inden dette spørgsmål.

Du er gravid, I venter snart barn og du er opmærksom på sammen med faderen at han skal have et tæt kærligt forhold til sit barn..

Du er meget indsigtsfuld. du har problemer med at være sammen med ham , du arbejder på sagen.

I sidste ende er det dig og far der finder ud af samværet.
Mit input er. Både mor og far(hvis han er fraværende kan en anden bruges) er de vigtigste omsorgsgivere for et nyfødt barn.

Mad, kærlighed, varme, nærhed omsorg berøringer, tryghed, ren ble , søvn, det er de vigtigste behov hos de helt små..
Mor kan amme, far kan give flaske. Begge er lige suveræne til alt det andet.

Jeg forestiller mig far er med ved fødslen. Han kan give den hurtige kropskontakt hud mod hud, når barnet har suttet hos mor.

Lad ham være der hele tiden og holde baby når du ikke lige ammer. Hans skal lære fars stemme og duft at kende..

Jeg mener du skal arbejde på at lade ham være med hos dig de 14 dage fars barsel varer. lad ham klare baby når du skal sove,
Han kan varte dig op , lave mad, vaske tøj, hygge om den lille, og du kan hvile og producere mælk.

Der bliver knyttet bånd i disse uger. Han kan gå tur med baby.vænne sig til at være far.

Når mælken e løbet til kan du begynde at malke ud, og fryse ned så der altid er mad ved hånden.

Hvis dette r umuligt er der en neutral bolig hvor I kan være sammen. bedsteforældre eller ?

Det du skal i gang med bliver lidt besværligt alligvel kan det lade sig gøre selv med en nyfødt.

En time om ugen er ikke nok. Hver 2 dag hvis tilknytningen skal bevares.

Et par timer ad gangen incl en flaske og gradvist mere

Jeg vil anbefale dig at bede besøg af sundhedsplejerske inden fødslen , så du kan få den rette hjælp.

Håber det bedste for jeres kommende barn og jer.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.