Eksperthjælp: Hvordan planlægges slut med aftenflasken.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

796 visninger
2 svar
0 synes godt om
25. september 2014

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth
Jeg har en søn som har været lidt bagud i sin udvikling lige fra starten. Han er født 5 dage over tid så det skulle jo ikke have noget at sige.
Han går ikke selv 100 % endnu men er dog ved at finde fidusen så kan godt gøre det nogle skridt flere gange på en dag. Hvis bare han får en hånd eller finger går han fint.
Min bekymring ligger nu ikke rigtig her da jeg synes det virker til det snart lykkedes nu.
Bekymringen ligger i forhold til maden.
Ham blev ammet i starten i 4 måneder indtil han bed moderen med sine første tænder så hed det flaske som også gik fint. Begyndte at præsentere ham for babymos på glas som 4 måneder men der gik nok 3-4 måneder før han ville spise det. Som ca 8 måneder var han kun lige kommet igang med pulvergrød og mos og vi forsøgte lidt andet men uden held.
Han er så langsomt vænnet sig til alm mad ( most) og i sommer da han var 15 måneder kunne vi langt om længe ligge pulvergrød og mos væk. Han er dog stadig svær at få til at spise ret meget. Vi har ikke været så gode til at lade ham gratte med det selv men er begyndt på det. Føler han nu er på alm begynderniveau hvor man smager og leger lidt med maden (før når han fik noget i hånden smed han det på gulvet uden at se på det eller smage på det). Han sidder selv med en gaffel om aftenen og det gør han smager langt mere men han får ikke nok (spiser max 1/4 af hvad han fik da vi blendede det) så vågner flere gange om natten og skal have mælk (ja aften putte flaske og natflaske får han stadig fordi vi er meget i tvivl om han får nok). Og han vil ikke sove hvis ikke han får mælken og er megasulten dagen efter. Andr e gange kan han sove igennem uden problemer. Så vi ved ikke helt hvordan vi skal gøre for at være sikker på han får nok. Giver vi ham noget andet inden vil han ikke spise sammen med os. Giver vi ham noget efter aftensmaden behøves han vel ikke at spise noget er vi bange for han vil tænke. Vil også gerne af med aften og natteflasken men han er meget let påvirkelig og der skal ikke mange forandringer til at han let bliver meget påvirket af det (han flere gange også tænkt om han har lidt ADHD eller det bare er alm tegn for den alder men dagplejen siger bare det samme med han er let påvirkelig).
Så en frustreret mor spørger: hvad kan vi gøre for at sikre han får nok til aften?
-vi har også førhen oplevet at han fik nok og vågnede alligevel lige så meget og var sulten om natten samtm modsatat han har sovet på tom mave.
tænker at når vi får ro på det med aftensmaden kan vi måske nemmere holde fast i at flasken er unødvendig men når vi er i tvivl mærker han det nok også.
Han har sovet på eget værelse siden 6 måneder hvis det skulle have noget at sige.

hilsen en meget fortvivlet mor

Lisbeths svar

Hej !
Det er så frustrerende og sorgfuldt hele tiden at skulle være bekymret for om ens barn får nok mad og om ens barn er aldersvarende udviklet.

Jeg vil meget gerne svare dig, mangler dog nogle informationer.

Hvor gammel er han ? Fødselsvægt og længde , og hvad er vægt og højde nu.?

Når du sender mig svar, så svarer jeg igen.

varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2014

Anita83

Han er 18 måneder nu.

Vejede 3840 g og højde 55 cm ved fødslen.

Idag vejer han 12,3 kg og er 87 cm høj

Anmeld

28. september 2014

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej Anita !

tak for oplysningerne. Jeg har set på hans kurve og han ligger meget fint.

Både vægt-og højde er en smule over gennemsnittet. Ingen grund til uro. Han vokser som han skal.

Han  er ved at gå og det er fint, det er også indenfor normalområdet. Ingen bekymring der.

Jeg tror det er jer to forældre, der skal beslutte hvornår  og om han skal af med flasken,

Jeres bekymring om han får nok mad,kan I lægge væk . Jo mere  afslappet i er ved måltidet,viser ham at det er dejligt at spise,( uden at observere ham for, hvor meget der spises.)jo mere tryghed giver det ham. hav tillid til,at han spiser det han kan.

Hvis  bekymringen fylder stadig, hvor meget han spiser og  aften og natflasken,  kan du ringe  til din sundhedsplejerske og bede om et  halvandet års besøg .

Det lyder som der er nogle ting , der med stor fordel kan drøftes med hende.

Håber dette giver lidt ro.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.