Hej Catrine.
Jeg har en fantastisk dejlig lille pige som trives helt fantastisk og er fantastisk nem og glad.
Jeg har ammen 100%. Men det er bare ved at være for meget for mig psykisk.
Jeg havde et meget trist ammeforløb ved min første, hvor keg gik ned med en fødselsreaktion.
Jeg havde bestemt at jeg ikke ville amme igen, men følte lidt at min mand og hans familie pressede mig lidt, så jeg accepterede at amme til at starte med, og havde ikke drømt om at jeg kunne holde så længe.
Men nu er det for meget.
Jeg vil rigtig gerne fortsat amme, men jeg bliver nød til at gave mulighed for "hjælp" hvis jeg ikke skal gå ned med flaget igen, så jeg tænker 1-2 flasker i døgnet.
Men jeg kan ikke få hende til at tage flasken, det er som om hun ikke jan finde ud af at sutte på flasken, jeg malker ud så smagen er jo den samme?
Er jeg virkelig mød til at stoppe amningen helt? Eller har du lidt råd til hvad jeg evt kan gøre for at både mor og barn kan trives?
På forhånd tak.
Catrines svar
Hej Ammemor
Jeg synes først og fremmest at du skal have det got med at amme! Amning erikke for enhver pris - og hvis prisen bliver for høj, nemlig at du bliver deprimeret, så er jeg ikke sikker på at det er det bedste valg.
Når det er sagt, så lyder det alligevel som om du godt vil amme, men vil kunne give en flaske i ny og næ, når det bliver for meget for dig. og det kan også være en fin løsning.
Det er meget almindeligt, at ens baby ikke vil tage flasken når mor prøver at give den. Hun forbinder dig med bryst, og bliver derfor forvirret når du tilbyder en flaske. Jeg vil derfor anbefale, at du får din mand eller en anden person du og din datter er tryg ved, til at give flasken. Det behøver nok bare at være indtil din datter har vænnet sig til den. Senere kan det sagtens være at du også ville kunne give den.
Når det er sagt, er der også nogle børn der simpelthen ikke vil tage en flaske.
Jeg vil faktisk anbefale dig en flaske som hedder "Calma", som et firma der hedder Medela laver. Det er den eneste flaske der efterligner spisemønsteret ved brystet. Ved normale flasker løber mælken bare ud, og baby skal derfor ikke arbejde så meget for at få mælk, som ved brystet. Derfor kan man godt risikere, at barnet efterhånden foretrækker flasken og afviser brystet.
Jeg tænker også at det er en god ide at snakke med en omkring din ulyst til at amme. Det er vigtigt at få snakket tingenen igennem, så det ikke hober dig op, og evt. bliver til en depression. Du kan jo enten tage en snak med din egen sundhedsplejerske og/eller ringe til Forældre og Fødsels ammerådgivere. Du kan finde telefonnumre på ammerådgiverne på hjemmesiden. Det er gratis og anonymt.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk