Jeg har brugt gåstol til den store, sti imod sp'ens ønske og råd. Men for os var det godt.....
Bastian kom i en periode, omkring kravlealderen, hvor han bare nægtede at være noget sted uden mor. jeg kunne ikke gå på toilettet uden han flippede skråtlæns med det samme....
Så han brugte i en kort periode, sin gåstol rigtig meget, for på den måde kunne han være med til alt hvad jeg lavede.... han deltog når jeg tømte opvasemaskinen, og han lærte at når man er selvtransportabel, så må man følge efter, hvis man vil være ved mor hele tiden...
I vores tilfælde gav gåstolen Bastian rigtig meget selvtillid, og han blev med det samme i godt humør igen....
Min sundhedsplejerske kom hurtigt frem til, at JEG havde behov for dne gåstol, og hun valgte derfor at vejlede mig i at bruge den, så den støttede barnet bedst muligt...
Bastian kom ud af gåstolen, så snart han gjorde tegn til at kravle, og var i stand til at komme fremad, uden hjælp.
Så hvis man bruger en gåstol, skal man huske at barnet skal have let bøjede ben, når det slapper helt af i stolen, sådan at barnet kan rejse sig, uden at hænge i sædet....
Man skal nok heller ikke sætte et barn i en gåstol, med mindre det er stærk i ryggen, og allerede kan "stå selv" ved støtte i hænderne, ellers er de ikke stærke nok til at bruge stolen rigtigt.
Samme regler gælder i øvrigt for en hoppegynge, som også stærkt frarådes, af alle fagpersoner.
Til Felix, som er godt 8 måneder nu, bruger vi faktisk ikke gåstolen. vi har brugt den 2 gange, udendørs, fordi jeg synes det var for hårdt for ham at kravle rundt på fliser og sten.
Og eftersom Felix han jo kravle rnu, så får jo nok ikke brug for den mere....
Det er mine helt personlige meninger, let guidet af min SP....
Anmeld